لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

اعلام سربازگیری از سوی اوکراین و روسیه؛ طالبان می‌گویند در این جنگ بی‌طرف اند


نیروهای روسیه در اوکراین
نیروهای روسیه در اوکراین

اوکراین روز پنجشنبه و روسیه روز جمعه یعنی دیروز اعلان کردند که در جنگ علیه یک دیگر حاضر اند جنگجویان رضاکار را قبول کنند، به تعقیب آن طالبان شام گذشته یکبار دیگر بر بیطرفی خود در این جنگ تاکید کردند.

سفارت اوکراین در پاکستان روز پنجشنبه گذشته گفت در پاکستان بسیار افراد، اختیاری و به میل خود حاضر شده اند که برای جنگ علیه روسیه به اوکراین بروند.

سخنگوی سفارت اوکراين در اسلام آباد به بخش اردوی صدای امریکا گفته است که آنها از جنگجویان رضا کار خواسته اند که به آنها مراجعه کنند.

همچنان روز گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت از اشتراگ جنگجویان رضا کار در جنگ علیه اوکراین استقبال می‎کند.

سیرگی شویگو وزیر دفاع روسیه هم گفته است که در خارور میانه در حدود ۱۶ هزار جنگجوی مسلح حاضر اند در اوکراین بطرفداری روسیه بجنگند.

افغانستان بخاطر نا آرامی‌ها و جنگ‌های بیش از ۴۰ ساله میزبان جنگجویان جهانی بوده و مقامات نظام سابق محمد اشرف غنی در افغانستان می‌گفتند که بیش از ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان فعالیت دارند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

اما سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید در افغانستان جنگجوی بین المللی نیست.
ذبیح الله مجاهد در صحبت با رادیو آزادی تاکید نمود که در بحران کنونی تهاجم روسیه بر اوکراین افغانستان بیطرف است: "افغانستان تعهد دارد که از خاک خود به هیچکس اجازه نمی‌دهد که به دیگران تهدید بار آورند و از سوی دیگر در افغانستان چنین پدیده های هم نیستند که به کشورهای دیگر وابسته باشند و از آنها جنگجویان کرایی بسازند. این به ما ارتباط ندارد. افغانستان از این مسائل مصون است و دیگر اینکه از خاک ما به هیچ یک از آنها کمک نمی‌شود."

ضمانت عدم تهدید به کشورهای دیگر از خاک افغانستان جز مهم موافقتنامه صلح امریکا و طالبان هم می‌باشد.

طالبان که در مورد مبارزه علیه گروه داعش در داخل افغانستان و پیروزی در برابر آن سخن می‌گویند، مکرراً گفته اند که حکومت آنها در مسائل جهانی بیطرف است.

XS
SM
MD
LG