لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۴

زلنسکی: حدود ۱۳۰۰ عسکر اوکراینی تاکنون کشته شده اند


شماری از نیروهای اوکراین
شماری از نیروهای اوکراین

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید که از آغاز تهاجم روسیه بر این کشور حدود ۱۳۰۰ عسکر اوکراینی کشته شده‌اند. او تلفات عساکر روسی را نیز چندین هزار تخمین کرده است.

ولودیمیر زلنسکی دیروز (شنبه ۱۲ مارچ) در یک کنفرانس خبری در شهر کی‌یف پایتخت اوکراین گفت: "اگر صدها، هزاران یا ده‌ها هزار عسکر روسی با ده‌ها یا هزاران تانک بیایند، اگر بمباران راه اندازی کنند آنها وارد کی‌یف خواهند شد. ما این را درک می‌کنیم که اگر تصمیم بگیرند حافظه تاریخی این منطقه را پاک کنند، وارد کی‌یف خواهند شد. اگر هدف این است، اجازه دهید وارد کی‌یف شوند، اما آنها باید در این سرزمین قطعاً بدون ما، تنها زندگی کنند. آنها دوستانی در بین ما پیدا نخواهند کرد."

در این حال یک مقام دفتر ریاست جمهوری فرانسه گفته که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تماسی که دیروز (شنبه ۱۲ مارچ) با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم جرمنی داشت، هیچ علاقه‌ای به ختم تهاجم خود بر اوکراین نشان نداده.

رهبران فرانسه و جرمنی که از آغاز حمله غیرقانونی روسیه بر اوکراین، به گفتگو با ولادیمیر پوتین ادامه داده اند، در تماس دیروز‌شان با او نیز خواست آتش‌بس فوری را تکرار کرده اند.

نیروهای روسیه از ۲۴ فبروری زمانیکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه حمله بر اوکراین را اعلام کرد، تاسیسات غیرنظامی مانند یک زایشگاه را در اوکراین بمبارد کرده اند که باعث کشته شدن غیر نظامیان شده است.

این در حالیست که بریتانیا می‌گوید، وزارت دفاع روسیه استفاده از راکت‌های ترموباریک در اوکراین را تأیید کرده است.

اسلحۀ ترموباریک که گاهی اوقات"بمب خلاء" نامیده می‌شود، اکسیژن هوای اطراف انفجار را می‌مکد تا انفجاری به قدرت خیلی بیشتر از بمب‌های معمولی را ایجاد کنند.

گرچه این اسلحه غیرقانونی نیست، اما استفاده از آنها بحث برانگیز است، زیرا اسلحۀ ترموباریک بسیار ویرانگر تر از مواد منفجره معمولی است و تأثیرات مخرب بر افرادی وارد می‌کند که در شعاع انفجار آنها قرار گیرند.

ایالات متحدۀ امریکا از این اسلحه در ویتنام و اخیراً در افغانستان برای تخریب غارهای کوهستانی که جنگجویان در آن پنهان شده بودند، استفاده کرده.

روسیه از اسلحۀ ترموباریک در جنگ چچنیا در سال ۱۹۹۹ میلادی استفاده کرد و این کار توسط سازمان دیدبان حقوق بشر محکوم شد.

بر اساس گزارش‌ها، از تسلیحات ترموباریک ساخت روسیه در جنگ داخلی سوریه توسط رژیم بشار اسد، نیز استفاده شده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG