لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۸

وزیر خارجه ترکیه: طالبان اگر توصیه هایم را عملی کنند به رسمیت شناخته خواهند شد


مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه
مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه

ازبرگشت طالبان به قدرت امروز (سه شنبه ۲۴ حوت) هفت ماه تکمیل شد.

اما تا هنوز هیچ کشور جهان حکومت آنها را به رسمیت نشناخته است.

وزیر خارجه ترکیه می‌گوید به مقامات طالبان توصیه‌های کرده که اگر عملی شود جهانیان حکومت آنها را به رسمیت خواهند شناخت.

رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که مولود چاووش اوغلو به خبرنگاران گفت که از روی دوستی به طالبان گفته که چه گام‌های بر دارند تا از سوی جامعۀ جهانی به رسمیت شناخته شوند.

وی با تاکید روی اهمیت موضوع افزود که "بدون به رسمیت شناخته شدن حکومت اکثریت مشکلات حل نمی‌شود. پلان‌های بسیاری برای کمک و کمک‌های بشردوستانه وجود دارد اما تا که مسئلۀ به رسمیت شناختن حل نشده باشد موانع دور نمی‌شود."

وزیر خارجه ترکیه گفت که برای به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان یک سلسله کارهای مثبت مانند وسیع ساختن بنیاد حکومت باید انجام شود. وی افزود که "باید نام‌ها را ببینیم نه پیام‌ها را. ما و جهانیان منتظریم. ولی برای به رسمیت شناختن از عجله کار نخواهیم گرفت."

وزیر خارجۀ ترکیه در اشاره به طالبان گفت که پیام‌ها یا اعلان‌های مثبت آنها را می‌شنود ولی گام‌های عملی را نمی‌بیند. آقای چاووش اوغلو افزود که او دیگر نمی‌خواهد پیام بشنود بلکه می‌خواهد گام‌های عملی ببیند.

وزیر خارجه ترکیه در باره مدیریت میدان هوایی کابل گفت در صورت موافقه طالبان، هیچ مشکلی در بارۀ چگونکی کار و توزیع مسئولیت‌ها میان قطر و ترکیه وجود ندارد.

وی افزود که گفتگو در مورد با طالبان ادامه دارد و برای حصول توافق یک سلسله شرایط و خواسته‌ها باید برآورده شود و در مورد برخی جزئیات اختلافات وجود دارد.

آقای چاووش اوغلو گفت که انقره بنابه درخواست طالبان به گرفتن مسئولیت مدیریت سه میدان هوایی افغانستان آمادگی دارد.

وی از دعوت کردن طالبان به اجلاس مجمع دیپلماسی آنتالیا دفاع کرده گفت که از نمایندگان طالبان بخاطری دعوت شد تا صدای حکومت موقت آنها شنیده شود و این به معنی به رسمیت شناختن طالبان از سوی انقره نیست.

مقامات طالبان به اشتراک در گردهمایی بین‌المللی چون اجلاس آنتالیا چشم امید دارند که شاید منجر به توسعه روابط آنها با جهانیان و بالاخره به رسمیت شناخته شدن حکومت آنها شود.

XS
SM
MD
LG