لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

خودسانسوری قبل از نشر پس از بازگشت طالبان در بیشتر رسانه‌های افغانستان


آرشیف- عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف- عکس جنبه تزئینی دارد

در یک همه‌‌پرسی که از سوی فدراسیون نهادهای رسانه‌یی افغانستان در میان ۲۰۰۰ خبرنگار در ۳۴ ولایت صورت گرفته، ۷۱ درصد اشتراک کنندگان گفته اند که پس از حاکمیت طالبان، در رسانه‌‌شان خودسانسوری قبل از نشر وجود دارد.

از میان دو هزار اشتراک کننده در این همه‌پرسی تنها پنج درصد خودسانسوری قبل از نشر را رد کردند.

در این همه‌پرسی همچنان ۵۹ درصد اشتراک کنندگان خودسانسوری قبل از نشر را دلیل عمدۀ بسته شدن برخی رسانه‌ها دانسته اند.

یافته‌های این همه‌پرسی نشان می‌دهد که در شش ماه گذشته، از ۶۲۳ رسانه در کشور، ۳۱۸ رسانه غیر فعال شده و بیش از ۲۵۰۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی نیز شغل خود را از دست داده‌اند.

میر علی اکبر اصغرزاده، عضو فدراسیون نهادهای رسانه‌یی افغانستان امروز در نشست خبری به مناسبت روز ملی خبرنگار گفت: "۱۳۲ رسانه تصویری، ۲۹۳ رسانه صوتی، ۱۱۴ رسانه چاپی و ۸۴ رسانه آنلاین قبل از سقوط حکومت فعال بودند که بعد از سقوط ۸۱ رسانه تصویری فعال است، ۱۶۱ رسانه صوتی و ۲۰ رسانه چاپی و ۴۳ رسانه آنلاین فعال ماندند."

بر اساس یافته‌های این همه‌پرسی حضور زنان در رسانه‌ها نیز به طرز چشم‌گیری کاهش یافته و از ۷۹۷ کارمند رسانه‌یی زن، پس از حاکمیت طالبان اکنون تنها ۲۴۳ زن در سراسر کشور در رسانه‌ها فعالیت دارند.

در همین حال شماری از خبرنگاران عدم مصونیت جانی، مشکلات اقتصادی و عدم مصونیت شغلی را از اصلی‌ترین مشکلات خبرنگاران می‌دانند.

قدرت‌الله حمیدی، خبرنگار در ولایت هرات که عنوان عکاس‌برتر سال را از سوی فدراسیون نهادهای رسانه‌یی افغانستان به دست آورده، می‌گوید: "مشکلات اقتصادی، عدم مصونیت شغلی، عدم مصونیت جانی و همچنان نبود دسترسی به اطلاعات این همه موارد از چالش‌هایی است که فرا راه ما است."

رادیو آزادی خواست در این مورد دیدگاه حکومت طالبان را داشته باشد، اما سخنگویانش تا زمان نشر گزارش پاسخ ندادند.

حکومت طالبان پیش از این اما قانون رسانه‌های همگانی را قابل اجرا دانسته و گفته بود به آزادی رسانه‌ها و بیان در چارچوب آموزه‌های اسلامی پابند است.

روز گذشته مرکز خبرنگاران افغانستان و انجمن آزاد ژورنالیستان افغانستان نیز در‌ گزارش تازۀ خود به مناسب ۲۷ حوت، روز ملی خبرنگار گفتند که از زمان حاکمیت دوبارۀ طالبان در ۷ ماه اخیر ۸۲ رویداد خشونت در برابر خبرنگاران صورت گرفته که بیشتر‌‌شان از سوی طالبان بوده است.

XS
SM
MD
LG