لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

'۱،۹۷۰ خبرنگار و کارمند زن رسانه‌ها' در افغانستان وظیفۀ خود را از دست داده‌اند


شماری از خبرنگاران زن در افغانستان
شماری از خبرنگاران زن در افغانستان

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان اعلام کرد که پس از حاکمیت طالبان از میان ۲،۳۹۸ خبرنگار و کارمند زن در رسانه‌ها ۱،۹۷۰ تن آنان وظیفۀ خود را از دست داده‌اند.

اسماعیل سادات معاون این انجمن به روز سه‌شنبه «۱۷ حوت ۱۴۰۰» به مناست هشتم مارچ روز جهانی همبستگی زنان به رادیو آزادی گفت: "انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان نگرانی های در برابر آینده کارکنان رسانه‌ها دارد، ما از حکومت امارت اسلامی می‌خواهیم محدودیتی که سر راه کارمندان رسانه‌یی زن وضع کرده‌اند باید برداشته شود، در برخی ولایت‌ها ریاست های اطلاعات و فرهنگ مانع فعالیت خبرنگاران زن شده‌اند."

سهیلا بانویی که بیش از هشت سال کار خبرنگاری کرده می‌گوید که با وجود تهدیدهای امنیتی و مشکلات اجتماعی در این مدت به کار خبرنگاری ادامه داده بود.

سهیلا که اکنون ترک وظیفه کرده، می‌گوید که شرایط برای ادامۀ کار خبرنگاری زنان خیلی سخت شده‌است.

او افزود: "شب و روز درس خواندم شب را صبح کردم، آرزویم به حقیقت مبدل شد، به دانشگاه راه یافتم همزمان درس می‌خواندم و کار نیز می‌کردم می‌خواستم درد زنان را بازگو کنم، صدای زنان ستم‌دیده و مردمم باشم، اما متأسفانه اکنون شرایط گونه‌ی شده که نمی‌توانیم ادامه دهیم، من اما قوی هستم و هیچ چیزی مانع ما شده نمی‌تواند."

شماری از خبرنگاران زن در افغانستان
شماری از خبرنگاران زن در افغانستان

سحر یکی دیگر از خبرنگاران زن که مسئول یک رادیوی محلی در یکی از ولایت‌ها بود، می‌گوید که به دلیل تهدیدات و مشکلات اقتصادی رسانه‌اش بسته شده‌است.

دلیل بی‌کار شدن این شمار خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای زن تهدیدهای امنیتی، مشکل‌های اقتصادی رسانه‌ها و وضع محدودیت‌ها عنوان شده‌اند.

خواستیم در این باره دیدگاه مقام‌های طالبان را نیز داشته باشیم، اما تا پخش این گزارش به پرسش‌های ما پاسخ ندادند.

اما پیش از این وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در توصیه‌نامه‌ای بر رعایت حجاب اسلامی مجریان زن در رسانه‌ها تأکید کرده بود.

پیش از این بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفته که فعالیت رسانه‌ها در چهارچوبی با در نظرداشت منافع ملی و اسلامی تنظیم خواهد شد.

XS
SM
MD
LG