لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۳

امریکا: طالبان سلسله بازداشت و ترساندن ژورنالیستان را متوقف کنند


اتاق فرمان تلویزیون خصوصی طلوع نیوز
اتاق فرمان تلویزیون خصوصی طلوع نیوز

هر چند طالبان آخرین ژورنالیست تلویزیون خصوصی طلوع نیوز را دیروز جمعه آزاد کردند، اما در مورد فعالیت رسانه ها و آزادی بیان در افغانستان نگرانی‌های عمیق وجود دارد.

طلوع در صفحه توییتر خود تأیید کرد که مجری برنامه های خبری و سیاسی آن بهرام امان آزاد شده است.

قبل از این اداره استخبارات طالبان خپلواک ساپی مسئول نشراتی و مشاور حقوقی این تلویزیون را هم توقیف کرده و دوباره رها کرده بود.

شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان که در قطر مقیم است دیروز ۱۸مارچ گفت که ایالات متحده از طالبان خواسته تا بازداشت و ترساندن ژورنالیستان را متوقف بسازد.

خبرگزاری رویترز از قول یان مکنزی نوشته است که می‌گوید: "ایالات متحده امریکا در نگرانی‌ها در مورد بازداشت خبرنگاران و کارمندان رسانه ها و ترساندن آنها، با ملل متحد همنوا می‌باشد."

شارژدافیر امریکا همچنان گفته است که این عمل طالبان با تعهدات شان که به زبان می‌آورند، در تضاد است.

قبل از این دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" هم در توییتر خود در مورد بازداشت این خبرنگاران اظهار نگرانی کرده و خواهان رهایی فوری آنها شده بود.

در همین حال یک صفحه توییتر بنام استخبارات طالبان پیامی را نشر کرده و بدون آنکه اسمی از طلوع نیوز یا کارمندان آن بگیرد، ظاهراً در مورد این موضوع وضاحت داده است.

در پیام نشر شده در این صفحه آمده است: "بعضی از رسانه ها موادی را نشر می‌کنند که احساسات دینی مردم را جریحه دار می‌سازند، به امنیت ملی تهدید بار می‌آورند و برای عناصر فتنه گر بهانه می‌دهند که بر علیه حکومت طالبان اعمال تخریبی و پروپاگندا را انجام بدهند."


در پیام همچنان گفته شده که ارگان‌های مربوطه حکومت طالبان با این رسانه‌ها نشست‌های پیهم انجام داده و تلاش کرده که از راه تفاهم مانع نشر برنامه های غیر شرعی و تهدید به امنیت ملی شوند. اما این مشکل حل نشد.

در اعلامیه گفته نشده است که مشخص کدام برنامه ها باعث آن شده که استخبارات طالبان این افراد را بازداشت نماید.

در بخش اخیر این پیام بدون آنکه نامی‌از قضیه طلوع نیوز گرفته شود آمده است که ارگان‌های دولتی یک سلسله اقدامات را برای حفظ امنیت ملی انجام دادند.

قبل از کارمندان طلوع نیوز حکومت طالبان یک تعداد خبرنگاران و تحلیلگران سیاسی دیگر را هم توقیف کرده و سپس آزاد کرده بود.

پیش از این دو خبرنگار تلویزیون خصوصی آریانا هم توسط طالبان برده شده و بعد از یک هفته توقیف دوباره رها شدند.

XS
SM
MD
LG