لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۰

ملا هبت الله رهبر طالبان کجا است؟


ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان
ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان

غیابت ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان از سالها به این سو پرسش برانگیز بوده اما در نزدیک به ۸ ماه اخیر این پرسش بیشتر از هر زمانی مطرح بوده است.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان سه فرمان از نشانی ملا هبت الله آخندزاده پخش شده اما در هیچ یک از فرمان‌های او امضا دیده نمی‌شود و نه‌ هم گفته می‌شود از کجا نشر شده.

افزون بر این طالبان می‌گویند رهبر شان به کندهار، هلمند، هرات، فراه و ارزگان سفرهایی داشته و با مسئولان محلی، عالمان دین و بزرگان دیدار کرده اما از این دیدارهایش هم هیچ ویدیو، عکس و حتی صدایی رسانه‌یی نشده.

هنگام سفر ملا هبت الله به کندهار خبرگزاری فرانسه در گفتگو با برخی منابع محلی از حضور او در مدرسۀ حکیمیه گزارشی پخش کرد و نیز یک نوار صوتی ده دقیقه یی منسوب به ملاهبت‌الله از آن سفر ثبت شده بود.

پرسش این‌جا است که چرا هنوز هم رهبر طالبان در برابر عموم مردم حاضر نمی‌شود؟

جواب ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان به این پرسش‌ها ساده و تکراری است.

او به رادیو آزادی گفت: "در مورد ظاهر شدن زعیم امارت اسلامی باید همینقدر بگویم که در وقت مناسب این کار خواهد شد طبعاً شرایط فعلی کمی از شرایط قبلی فرق می‌کند."


اما مردم می‌گویند طالبان چندین بار وعده کردند که رهبر شان به زودی در برابر عموم مردم ظاهر می‌شود اما این وعده را عملی نکردند.

مطیع الله شهاب فعال مدنی می‌گوید خدمات حکومتی به‌گونه شکننده جریان دارد در شرایط فعلی به حکومت‌داری خوب نیاز است که رهبر طالبان به نگرانی‌های مردم جواب بگوید: "امیرالمومنین که رهبر آنان است، باید ظاهر شود، همراه مردم روبه‌رو بنشیند گپ بزند، مشکلات و پیشنهادات شان را بشنود، وضعیت را از نزدیک مشاهده کند، یکجا با سیاستمداران سیستم حکومتداری افغانستان را بسازد."

گزارش‌ها: رهبر طالبان در قندهار با روسای ادارات دیدار کرد

دستور رهبر طالبان به والی‌ها: مشکلات مردم را حل کنید تا کشور را ترک نکنند

منبع: رهبر طالبان دستور داده تا شورای علما در کندهار ایجاد شود

روح الله تلاش باشنده کابل می‌گوید: "با در نظر داشت شرایط کنونی بهتر است که رهبر گروه طالبان در مقابل مردم حاضر شود، در حضور رسانه‌ها حاضر شود و بگونه مستقیم به نگرانی‌ها و پرسش‌های مردم پاسخ ارایه کند."

روح الله پیشنهاد کرد که اگر نظر به چالش‌های، رهبر طالبان در مقابل مردم حاضر نمی‌شود کم از کم نمایندگان مردم را نزد خود بخواهد.

آیا امیرالمومنین طالبان زنده است؟

اما این‌گونه هم ادعا می‌شود که رهبر طالبان زنده نیست.

بعد از نظام جمهوریت بعضی گزارش‌های استخباراتی نشر شدند که گویا رهبر فعلی طالبان زنده نیست اما این گزارش‌ها رسماً تایید نشدند.

نجیب آزاد یکی از سخنگویان سابق ریاست جمهوری نظام پیشین و مسئول جنبش باور گفت:" من فکر می‌کنم که موجود نیست، وجود ندارد یا زنده نیست، در گذشته هم و در چند ماه گذشته هم بعضی راپورها به نشر رسید که به اساس آنان ادعا شد که شخصی بنام ملا هبت الله زنده نیست."

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان تاکید می‌کند که رهبر آنان زنده است.

تاخیر در تشکیل شورا

علاوه بر این طالبان وعده کرده بودند که هرچه زودتر بخاطر حل مسائل کلان یک شورا تشکیل می‌دهند که با گذشت ۸ ماه تا هنوز هم موفق نشدند.

سید اکبر آغا
سید اکبر آغا

سید اکبر آغا از مسئولان پیشین طالبان می‌گوید، به دلیل فشارهای خارجی و مسائل داخلی طالبان نتوانستند به زودی این شورا را تشکیل دهند: "در این مورد من فکر نمی‌کنم طالبان به این خلاص نمی‌شوند که آنها از هر قوم و هر طبقه مردم را بخواهند و یک شورای داخلی را تشکیل دهند، اما این نیاز است."

پرسش دیگر این است که در قرن ۲۱ یک نفر می‌تواند در مورد تمام موارد به تنهایی این‌گونه تصمیمی بگیرد که وابسته به سرنوشت همه مردم باشد؟

اخیراً عزیز احمد ریان سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، امر بسته شدن مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم از سوی ملا هبت‌الله رهبر طالبان داده شده است آنچه که واکنش‌های گسترده به سطح داخلی و خارجی را در پی داشت.

گرفتن این تصامیم این نگرانی را به میان آورده که در مورد آینده افغانستان تمام تصامیم را تنها یک نفر می‌گیرد، کسی که تا هنوز در مقابل مردم حاضر هم نشده.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

با وجود این ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید که در حکومت آنان هر اداره مسئولیت امور خود را دارد اما تصامیم بزرگ از سوی مقام رهبری آنان گرفته می‌شود: "مرجع تصمیم‌گیری، تصمیمات بزرگ یکی است، در امارت اسلامی هم این‌گونه است که مقام امیر صلاحیت قاطع تصمیم‌گیری‌های کلان را دارد."

این نگرانی هم وجود دارد که شاید افغانان نه تنها از حق تعیین زعیم شان محروم اند بلکه حتی نمی‌توانند روی موضوع‌های سرنوشت ساز نیز دیدگاه‌های شان را از طریق نمایندگان شان در میان بگذارند. همانگونه که طالبان در دوره نخست حاکمیت خود بدون گرفتن نظر مردم حدود چهارونیم سال همینگونه یک نطام ساخته و بر افغانان حکومت کردند.

XS
SM
MD
LG