لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۷

منبع: رهبر طالبان دستور داده تا شورای علما در کندهار ایجاد شود


فهرست افرادیکه که عضویت در شورای علمای کندهار را دارند
فهرست افرادیکه که عضویت در شورای علمای کندهار را دارند

دو منبع معتبر به رادیو آزادی تأیید کرده اند که ملا هبت‌الله آخندزاده در کندهار دستور ایجاد یک شورای عالمان دینی را داده است.

هدف این شورا، یافتن راه حل‌ها برای مشکلات اجتماعی و حکومتی در سطح محلی گفته شده‌است.

فهرست تمامی اعضای این شورا نیز به رادیو آزادی رسیده. در این فهرست، حبیب‌الله آغا به عنوان رئیس این شورا، مولوی اخترمحمد زعفرانی معاون و مولوی محمد مجاهد مسئول مالی و اداری معرفی شده اند.

این منابع که به گونهٔ مستقل اجازه گپ زدن با رسانه‌ها را ندارند، می‌گویند، این شورا برای حل مشکلات تنها در سطح محلی کندهار کار خواهد کرد.

در فهرست تشکیلات این شورا دیده می‌شود که تمام اعضای آن عالمان دینی و باشندگان مناطق مختلف کندهار استند.

سیداکبر آغا مقام پیشین طالبان و رئیس شورای راه نجات افغانستان
سیداکبر آغا مقام پیشین طالبان و رئیس شورای راه نجات افغانستان

سیداکبر آغا مقام پیشین طالبان و رئیس شورای راه نجات افغانستان که ادعا می‌کند بیشتر اعضای این شورا را می‌شناسد، به رادیو آزادی می‌گوید، چنین شورایی که متشکل از علمای دین است، برای حل منازعات پس از جنگ لازم است.

او گفت: "اگر شورا در آینده گسترش یابد، مشکلاتی وجود دارد که نیاز است از راه صلح و جرگه حل شود. آن زمان رهبران قبایل و مردم از هر اقشار باید به این شورا بیایند. من فکر می‌کنم این کار حل اختلافات را بسیار آسان می‌کند و به زودی حل می‌شود."

حکومت طالبان با اینکه می‌پذیرند کار تشکیل این شورا آغاز شده اما می‌گوید، تاکنون کار آن تکمیل نشده است.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی می‌گوید:

"بلی ها! کار روی چنین شوراهایی جریان دارد، اما تا حال نهایی نشده است. این شورایی نیست که به یکباره در سراسر کشور تشکیل شود و در مورد برخی مسائل مهم تصمیم‌گیری کند. کار روی آن جریان دارد تا کارها تکیمل شود و پیشرف داشته باشیم."

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان
بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان

آقای کریمی این را نیز اضافه کرد که چنین شوراهایی در سراسر کشور تشکیل خواهد شد و با هم‌صدایی مردم و حکومت، زمینه روابط و انسجام کارها را برابر خواهد کرد.

رادیو آزادی تلاش کرد با عالمان دینی که در این شورا عضویت گرفتند نیز گفتگو کند اما پاسخی دریافت نکرد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگو حکوت طالبان در ۱۹ قوس به رادیو آزادی گفته بود، یک شورا از عالمان دینی برای مشوره‌دهی در حل مسایل سیاسی حکومت تشکیل خواهد شد.

آقای مجاهد افزوده بود که در کنار دیگر مسایل، این شورا در باره کار و فعالیت زنان در حکومت نیز دیدگاه‌اش را از نظر شریعت اسلام شریک خواهد کرد.

اما حکومت طالبان نگفتند که شورای عالمان دینی چه ساختاری و چقدر صلاحیت خواهد داشت.

یکی از انتقادهای بزرگ به حکومت طالبان نیز همین است که در تشکیل حکومت و انتصاب بست‌های حکومتی، تمرکز عمده روی عالمان دین است و بر دیگر بخش‌های جامعه توجهی صورت نمی‌گیرد.

اما طالبان در جواب این انتقاد می‌گوید، آنان در بست‌های فنی افراد مسلکی را می‌گمارند و بر دیگر بخش‌های جامعه نیز توجه دارند.

یک نگرانی دیگر هم این است که شکل حکومت‌داری طالبان نزدیکی زیادی با نظام کنونی ایران دارد، به‌ نحوی که تمام صلاحیت در قدرت شورای رهبری است و این شورا را یک رهبر مذهبی اداره می‌کند. چنان‌چه هیچ‌کس حق تعیین یا تصمیم‌گیری بدون رضایت و اجازه رهبر را ندارد-نگرانی که طالبان تاکنون به آن پاسخ روشن نداده اند.

XS
SM
MD
LG