لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۱

ادعای اسلام آباد: از خاک افغانستان بر ضد پاکستان کار گرفته می‌شود


ساختمان صدارت پاکستان در اسلام آباد
ساختمان صدارت پاکستان در اسلام آباد

پس از حمله هوایی طیاره‌های پاکستان بر ولایت‌های خوست و کنر، وزارت خارجه آن کشور ادعا کرده که مهاجمان حمله بر سربازان پاکستانی از خاک افغانستان وارد این کشور شده اند.

وزارت خارجه پاکستان صبح روز یک‌شنبه با نشر اعلامیه‌ای نوشته است که شماری از دهشت افگنان برای انجام فعالیت‌های دهشت‌افگنی‌شان در پاکستان از خاک افغانستان استفاده می‌کنند.

در اعلامیه به نقل از سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان آمده است که اخیراً از سوی تحریک طالبان پاکستانی بر پوسته‌های امنیتی این کشور حمله صورت می‌گیرد که تلفاتی را نیز در پی داشته است.

بر اساس اتهامی که در اعلامیه وارد شده، افراد مسلح که در ۱۴ اپریل در وزیرستان شمالی بر سربازان پاکستانی حمله کرده و هفت نظامی را کشتند، از خاک افغانستان رفته بودند.

وزارت خارجۀ پاکستان این را نیز گفته که ادامۀ این وضعیت به تلاش‌ها در امتداد خط دیورند برای تأمین صلح و ثبات آسیب می‌رساند.

در اعلامیۀ وزارت خارجه پاکستان به حاکمیت کنونی طالبان اصطلاح دولت مستقل داده شده است و افزوده شده که پاکستان با استفاده از این فرصت به استقلالیت، حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام دارد.

اما در اعلامیه از حملات انجام شده در ولایت‌های خوست و کنر و تلفات ناشی از آن چیزی گفته نشده است.

باشنده های خوست: همه قربانیان غیر نظامیان بودند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:01 0:00

طالبان در مورد بمباردمان ولایت‌های خوست و کنر و در واکنش به ادعای تازۀ وزارت خارجۀ پاکستان به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند.

اما روز گذشته ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان این حمله را تقبیح کرده و خطاب به پاکستان گفته بود که در چنین مسایلی صبر افغان‌ها را آزمایش نکنند که به گفتۀ او، تکرار چنین رویدادها پیامدهای بد خواهد داشت.

طالبان پیش از این نیز گفته اند که هیچگاه اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان بر علیه کشور دیگری استفاده صورت گیرد.

پاکستان در حالی در جستجوی توجیه برای حملات از خاک خود است که هیچ اسنادی ارائه نکرده است تا ثابت سازد که حمله‌کنندگان بر سربازان پاکستانی از این طرف خط دیورند وارد شده باشند.

در زمان حاکمیت نظام جمهوریت نیز پاکستان همواره چنین اتهام‌های را وارد می‌کرد، اما برعکس مقامات امنیت ملی و مسئولان اداره‌های امنیتی حکومت گذشته اسنادی را به رسانه‌ها پیش کردند که نشان می‌داد پاکستان از گروه‌های دهشت افگن در افغانستان حمایت می‌کند.

آنان خاطر نشان کرده بودند که پاکستان به افراد مسلحی پناه داده است که بر نظامیان و غیرنظامیان افغانستان حمله می‌کردند.

اما پاکستان تنها این اسناد را رد می‌کرد.

وزارت خارجۀ پاکستان در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که اخیراً طالبان گفته اند، برای حل اختلافات میان افغانستان و پاکستان در امتداد خط دیورند یک هیئت هشت نفری را توظیف کرده است.

اما سخنگویان طالبان در مورد آغاز کار این هیئت چیزی نگفته اند.

XS
SM
MD
LG