لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

بندر اسلام قلعه پس از یک روز تشنج میان طالبان و پاسبانان ایرانی دوباره باز شد


عکس: بندر پر رفت و آمد اسلام قلعه در ولایت هرات
عکس: بندر پر رفت و آمد اسلام قلعه در ولایت هرات

بندر دوغارون در شهرک سرحدی اسلام قلعه در غرب افغانستان٬ پس از یک روز تشنج که درگیری مسلحانه میان طالبان و نیروهای سرحدی ایران را به دنبال داشت٬ دوباره باز شد.

طالبان و پاسبانان ایرانی به روز شنبه در این بندر عمدتاً تجارتی با هم درگیر شده بودند.

علت اصلی این درگیری تاکنون روشن نیست٬ اما طالبان با نشر یک ویدیو گفته بودند که نیروهای ایرانی داخل قلمرو افغانستان شده بودند و آنها نیز دست به کار شده و یک واسطۀ نقلیه وچند تن از پاسبانان ایرانی را متوقف کردند.

در پاسخ به ادعای طالبان٬ مقامات ایرانی گفتند٬ طالبان می‌خواستند که بدون هماهنگی با ایران در نزدیکی سرحد٬ سرک احداث کنندکه با ممانعت نیروهای ایرانی رو به رو شدند.

ایرنا، آژانس خبررسانی دولتی ایران گزارش داده است که طرفین بعد از بروز نزاع با هم گفتگو کردند و بالاخره موافقه شد که سرحد دوباره گشوده شود.

ایرنا از قول مرتضی مُجردی رئیس ترانسپورت زمینی ولایت خراسان رضوی گزارش داد که بندر دوغارون- اسلام قلعه پس از ظهر روز یکشنبه به روی رفت و آمد وسایط تجارتی و مسافربری باز شده است.

وزارت دفاع حکومت طالبان در بارۀ مسدود شدن این بندر پر رفت و آمد٬ تبصره یی نکرده است ولی نمایندۀ خاص ایران برای افغانستان با اشاره به این رویداد٬ از طالبان انتقاد کرد.

حسن کاظمی قُمی طالبان را به "سرکسازی بدون هماهنگی" متهم کرده گفت که نیروهای سرحدی ایران مانع این اقدام شده اند.

درگیری در مناطق مرزی افغانستان و ایران؛ طالبان: برای حل مشکل تلاش می‌شود

بیش از چهار ماه پیش نیز نیروهای سرحدی ایران با طالبان در سرحد این کشور با افغانستان در ولایت نیمروز درگیر شدند.

XS
SM
MD
LG