لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۹

یک هیئت طالبان به تهران سفر میکند


عکس آرشیف : مقامات ایرانی در گذشته نیز با اعضای گروه طالبان به شمول امیرخان متقی وزیر خارجه حکومت طالبان در تهران دیدار کرده اند.
عکس آرشیف : مقامات ایرانی در گذشته نیز با اعضای گروه طالبان به شمول امیرخان متقی وزیر خارجه حکومت طالبان در تهران دیدار کرده اند.

بدنبال چندین مورد درگیری های مسلحانه میان طالبان و مرزبانان ایرانی٬ و افزایش خشونت ها در برابر مهاجرین افغان در ایران٬ یک هیئت طالبان قرار است در آینده نزدیک به تهران سفر کند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت که این هیئت متشکل از نماینده گان قوه قضائیه و لوی څارنوالی کشور است. او به ادامه افزود:

"هیئتی از لوی سارنوالی و قوه قضائیه امارت اسلامی افغانستان تشکیل شده است و این هیئت با مقام‌های ایرانی دیدار و در مورد وضعیت مهاجران افغان در زندان‌ها و حل مشکلات‌شان گفت‌وگو خواهد کرد. اما تاکنون مشخص نیست در ترکیب این هئئت کی ها شامل اند و این سفر چی زمانی صورت خواهد گرفت ؟"

برخی گزارشها حاکی از آن است که هیئت طالبان در تهران در کنار مشکلات مهاجران افغان، روی اختلافات اخیر روی حق‌آبه ایران نیز بحث خواهد کرد. ایران حدود یک ماه قبل از طالبان خواسته بود تا موضوع حق‌آبۀ آن کشور را هرچه زودتر حل کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران به تازه گی در یک نشست خبری٬ یکبار دیگر با اشاره به موضوع آب برای ایران گفت‌ که سالهاست توافقی در زمینه میان افغانستان و ایران وجود دارد و مشکل از راه گفت و گو حل خواهد شد.

انعام‌الله سمنگانی، سخنگوی طالبان نیز به خبرگزاری تسنیم گفته است که حکومت طالبان به همان تعهداتی که در بارۀ حق‌آبه ایران داشتند، متعهد باقی میماند.
درهمین حال گزارش های وجود دارد که طالبان یک پیلومات را به هدف تنظیم امور سفارت افغانستان در تهران٬ به آن کشور می فرستند٬ اما تاکنون تاریخ ورود این دیپلومات و هویت وی روشن نشده است.

هرچند حکومت طالبان در این مورد اظهار نظری نکرده، اما سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در تهران با اشاره به ورود دیپلمات‌های طالبان گفت، ورود دیپلمات‌ها یک امر طبیعی است، اما به این معنا نیست که ایران باید طالبان را به رسمیت بشناسد.

این درحالی است که که اخیراً روابط حکومت طالبان با ایران به دلیل نشر گزارش هایی در خصوص بد رفتاری با مهاجرین افغان و برخی درگیری های مسلحانه میان طالبان و مرزبانان ایرانی٬ تا حدی به تیره گی گراییده است.

XS
SM
MD
LG