لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۳

کارشناسان ملل متحد: منجمد ماندن دارایی های افغانستان٬ مشکلات زنان افغان را بیشتر ساخته است


پس از تصرف کابل و و لایات افغانستان به وسیله طالبان٬ صف فقرا بیشتر از پیش طولانی شده است.
پس از تصرف کابل و و لایات افغانستان به وسیله طالبان٬ صف فقرا بیشتر از پیش طولانی شده است.

با توجه به وضعیت اقتصادی و شرایط ناگوار در افغانستان٬ گروهی از کارشناسان مستقل ملل متحد به این نظر اند که ایالات متحده نیز با منجمد ساختن میلیارد ها دالر سرمایه خارجی افغانستان٬ به مشکلات زنان افغان افزوده است.

این گروه با انتشار اعلامیه‌یی با انتقاد از عملکرد های طالبان گفته است که خشونت جنسیتی یک تهدید جدی و طولانی مدت برای زنان و دختران افغان بوده اما این خشونت ها با اقدامات تحمیلی ایالات متحده افزایش یافته است.

این در حالی است که ملل متحد و کشورهای جهان به شمول ایالات متحده٬ محدودیت های را که طالبان به حق کار وآموزش زنان ودختران وضع کرده اند محکوم کرده است.

اعلامیه کارشناسان ملل متحد جزییات زیادی در مورد خشونت های ذکر شده ارائه نکرده٬ اما از طالبان بخاطر گسترش تبعیض جنسیتی و محدود ساختن حقوق زنان انتقاد کرده است.

آرشیف- شماری از زنان معترض در کابل
آرشیف- شماری از زنان معترض در کابل

اعلامیه به موارد فقر و تنگدستی افغان‌ها اشاره کرده و گفته است که در حال حاضر در نتیجه بحران ایجاد شده بشری در افغانستان٬ ۲۳ میلیون نفر به کمک های غذایی متکی شده اند که در این میان تاثیرات این روند بر زنان و کودکان بیشتر از همه متصور است.

بعد از اینکه طالبان در تابستان سال گذشته قدرت را در کابل تصرف کردند٬ واشنگتن نُه و نیم میلیارد دالر سرمایه خارجی بانک مرکزی افغانستان را منجمد کرد.

رئیس جمهور بایدن با صدور یک فرمان در ماه فبروری گفت: "نصف این سرمایه برای کمک با مردم افغانستان آزاد خواهد شد و متباقی امکان دارد به قضیه غرامت قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتمبر اختصاص داده شود."

جو بایدن پرداخت غرامت از دارایی‌های منجمد شده افغانستان را امضا کرد

واکنش افغان‌ها به فرمان جو بایدن: افغان‌ها نباید قربانی معاملات امریکا و القاعده شوند

دیدبان حقوق بشر: امریکا نباید به خاطر طالبان تمام افغان‌ها را مجازات کند

در اعلامیه به مسئولیت های دولت ها و نیاز به رعایت قوانین بین‌المللی اشاره کرده و گفته است که دولت ها به شمول امریکا باید اطمینان حاصل کنند که اقدامات آنها منجر به نقض موارد حقوق بشری نشود.

گروه کارشناسان ملل متحد که این اعلامیه را در مورد وضعیت کنونی افغانستان و تاثیرات آن بر زنان و کودکان نشر کرده اند گفته اند که نگرانی های خود را با واشنگتن نیز در میان گذاشته اند٬ اما تاکنون پاسخی نشنیده اند.

XS
SM
MD
LG