لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۸

تنش‌های مرزی؛ حنفی: همسایه ها در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند


عبدالسلام حنفی، معاون دوم رئیس الوزرای حکومت سرپرست طالبان
عبدالسلام حنفی، معاون دوم رئیس الوزرای حکومت سرپرست طالبان

حکومت سرپرست طالبان در افغانستان می‌گوید که خواهان روابط خوب با همه همسایه‌گانش است.

عبدالسلام حنفی، معاون دوم رئیس الوزرای حکومت سرپرست طالبان می‌گوید که خطری برای همسایگان افغانستان وجود ندارد و این کشورها نیز باید از مداخله در امور داخلی افغانستان خودداری کنند.

آقای حنفی این سخنان را امروز هشتم ثور در سالروز پیروزی مجاهدین پیشین در برابر نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در کابل بیان کرد: "ما نمی‌خواهیم در امور داخلی هیچ یک از همسایگان خود، منطقه و جهان مداخله کنیم و به هیچ فرد یا گروهی اجازه نمی‌دهیم که از خاک افغانستان علیه دیگران استفاده کند و از همسایگان‌مان احترام متقابل می‌خواهیم. در امور داخلی افغانستان دخالت نکنند."

آقای حنفی از کشوری نام نبرد، اما در هفته روان درگیری‌هایی بین ‌نظامیان طالبان و نیروهای ایرانی در بندر اسلام قلعه رخ داده بود.


مقام‌های طالبان در اسلام‌قلعه با پخش ویدئویی گفته اند که مرزبانان ایرانی وارد افغانستان شده بودند و طالبان با توقف دادن یک موتر چند تن آنان را بازداشت کرده بودند.

اما مقام‌های ایرانی می‌گویند که مرزبانان ایرانی مانع استفالت سرک در امتداد مرز از سوی طالبان شدند که سبب بروز اختلاف میان دو طرف شده است.

پیش از این جت‌های پاکستانی نیز پناهجویان وزیرستانی را که در نظام جمهوری پیشین به دلیل جنگ از مناطق خود به افغانستان فرار کرده بودند، در خوست و کنر آماج قرارداده بود.

باشنده های خوست: همه قربانیان غیر نظامیان بودند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:01 0:00

در این حمله‌های هوایی ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

عبدالسلام حنفی، معاون دوم حکومت سرپرست طالبان در نشست امروز گفت که مشکل‌ها با کشورهای همسایه باید بر بنیاد اصول دیپلماتیک حل شود.

آقای حنفی همچنین از مقام‌های حکومت پیشین و افغان‌هایی که اخیراً کشور را ترک کرده اند، خواست به کشور که به گفتۀ او در آن صلح و امنیت برقرار است، برگردند.

اما این در حالیست که هنوز هم بسیاری از افغان‌ها به دلیل حاکمیت طالبان در حال فرار از کشور اند.

برخی از آنها کارمندان حکومت پیشین هستند که نگران امنیت‌شان هستند و برخی نیز غیرنظامیانی هستند که به دلیل بیکاری و فقر شدید در افغانستان به دنبال کار از کشور فرار کرده اند.

پیش از این گزارش‌های مختلفی از قتل شماری از کارمندان حکومت پیشین به ویژه نظامیان از سوی طالبان نشر شده، اما سخنگویان طالبان این گزارش‌ها را رد کرده اند.

حکومت طالبان پیش از این کمیسیونی را برای گفت‌وگو با رهبران سیاسی که در حال حاضر در بیرون از افغانستان هستند، ایجاد کرده بود، اما مشخص نیست که این کمیسیون تا کنون با چه کسانی گفت‌وگو کرده است.

در همین حال جبهۀ مقاومت ملی ضد طالبان در اعلامیه‌ای هشتم ثور روز پیروزی مجاهدین را به همه مردم افغانستان تبریک گفته است.

جبهه مقاومت ملی در این اعلامیه به ادامۀ مبارزه در برابر حکومت طالبان تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG