لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

یک افغان رد مرز شده از ایران: بجای دریافت مزدم لت و کوب و اخراج شدم


آرشیف- شماری از مهاجرین که از ایران اخراج شده اند
آرشیف- شماری از مهاجرین که از ایران اخراج شده اند

مقامات محلی طالبان در ولایت نیمروز می‌گویند که روزانه حدود دو هزار پناهجوی افغان از ایران باز می‌گردند.
تعدادی از آنها که به تازگی مجبور به عبور از مرز شده اند از "ظلم و شکنجه" در داخل ایران می‌گویند.

برخی نیز مدعی هستند که شهروندان ایران آنها را برای چندین ماه به کار گرفته و سپس آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و بدون پرداخت دستمزد به پولیس ایران تحویل داده اند.

اخیراً ویدیو هایی که ادعا می‌شود پناهجویان افغان توسط مرزبانان ایرانی مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند، در فضای مجازی پخش شد و اعتراضات گسترده‌ای را در داخل افغانستان ایجاد کرد.

محمد رحیم ۳۲ ساله باشنده ولایت هلمند تقریباً دو ماه پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان و وخیم شدن اوضاع سیاسی و اقتصادی از بهر کارگری به ایران رفت.

رحیم: وقتی دوباره مطالبه حق خود را کردم مرا لت و کوب کردند، به پولیس به تماس شدند و مرا رد مرز کردند.

او می‌گوید به تازگی هم در ایران لت و کوب شده و هم بی‌مزد دوباره رد مرز شده است: "ما مردم افغانستان اگر مشکلات اقتصادی، فقر و بیکاری نمی‌بود هیچ وقت غیر قانونی به کشور دیگری نمی رفتیم. حالت افغانستان به همه شما معلوم است که در رکود اقتصادی قرار دارد و ما برای اینکه بتوانیم برای خانواده خود لقمه نانی پیدا کنیم به ایران می‌رویم."

محمد رحیم گفت که در یکی از شهر‌های ایران در یک باغ به حیث کارگر استخدام شد اما به گفته او بعد از گذشت چند ماه، صاحب باغ دستمزدش را نداد، لت و کوبش کرد و به پولیس ایران تحویلش داد: "بعد از سه ماه مطالبه دستمزد خود را نمودیم که باید برای خانواده‌های خود پول بفرستیم. اما با صحنه دیگری مواجه شدیم و ما را تهدید کردند و گفتند که دیگر بحث پول را نکنید. اما مجبور بودیم. وقتی دوباره مطالبه حق خود را کردم مرا لت و کوب کردند به پولیس به تماس شدند و رد مرز کردند."

جاوید پناهجوی دیگر افغان موافق است. او هفته گذشته از ایران رد مرز شده.

جاوید به رادیو آزادی گفت: "بعد از چند روز جستجو برای کار در یک ساختمان کار گرفتیم و حقوق ماهانه ما را پنج میلیون تومان ایرانی تعیین کرد. بعد از یک ماه کار برای دریافت حقوق ماهانه به صاحب کار مراجعه نمودیم و صاحب کار هم پولیس را اطلاع داده بود که چند نفر افغان در اینجا کار می‌کنند و بالاخره ما را گرفتند و تا حد توان خود ضرب و شتم نمودند و ما را رد مرز کردند.

آرشیف- شماری از افغان های اخراج شده از ایران
آرشیف- شماری از افغان های اخراج شده از ایران

ما از روی مجبوری و بیکاری و برای بدست آوردن لقمه نانی برای اطفال خود به ایران رفتیم اما متاسفانه نه تنها پول ما را ندادند بلکه مورد لت و کوب هم قرار دادند و در حق ما ظلم نمودند."

میلاد هم هفته گذشته اخراج شده. او به رادیو آزادی گفت: "ما از کابل آمدیم و دو مرتبه به ایران رفتیم. ما در آنجا مورد لت و کوب قرار گرفتیم. اگر بین کوه‌ها گرفتار شوی بسیار بالای ما ظلم می‌کنند لت و کوب می کنند."

محمد فیصل فعال مدنی نیمروز به رادیو آزادی گفت که ایران نباید قانون بین المللی مهاجرت را نقض کند: "حکومت ایران با مهاجرین افغان برخورد درستی نداشته و این حرکاتی که اخیراً از سوی ایران و حکومت آن دیده شده متاسفانه قابل قبول هیچ کس نیست."

مفتی حبیب الله الهام سرپرست اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در نیمروز است.

او در صحبت با رادیو آزادی در مورد اخراج افغان‌ها از ایران چنین گفت: "مهاجرینی که از ایران وارد مرز ولایت نیمروز می‌شوند. دوهزار تا دو هزار پنجصد نفر روزانه به طور اوسط رد مرز می‌شود. مهاجرین به محض وارد شدن به ولایت نیمروز توسط موسسات خیریه کمک می‌شوند. این کمک‌ها شامل پول نقد و بسته‌های کمک غذایی نیز است و آن عده از مهاجرینی که فامیل همراه ‌شان استند از طریق شرکت‌های مسافربری توسط موسسه همکار به ولایت‌های‌شان انتقال می‌شوند."

به تازگی ویدیوهای در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند که ظاهراً از شکنجه و بدرفتاری با پناهجویان افغان در ایران حکایت دارند. انتشار این ویدیوها واکنش‌ها و اعتراضات زیادی را به همراه داشت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران

حدود دو هفته پیش حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در سومین نشست کشورهای همسایۀ افغانستان در پیکنگ، پایتخت چین مدعی شده بود که شمار مهاجرین افغان در ایران به مرز پنج میلیون تن رسیده است. او گفته بود که حدود یک میلیون افغان در دوران حاکمیت طالبان به ایران سفر کرده‌اند.

بر بنیاد یک گزارش تازه ملل متحد، بیش از سه میلیون افغان در ایران به سر می‌برند که از این میان، ۵۸۶ هزار دارای ویزای قانونی، ۷۸۰ هزار پناهنده و بیش از دو میلیون فاقد اسناد قانونی استند.

از اخراج هزاران افغان از ایران در حالی خبر می رسد که سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی می گوید که نزدیک بیست و سه میلیون نفر در افغانستان با خطر گرسنگی رو به رو هستند.

با توجه به این مشکل، بسیاری از کسانی که به تازگی از ایران بازگشته اند مثل محمد رحیم و جاوید می گویند که با آینده نا روشنی روبه رو اند.

XS
SM
MD
LG