لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

بلینکن: حکومت طالبان رسانه‌های مستقل را به گونۀ سیستماتیک سرکوب کرده است


انتونی بلینکن وزیر خارجۀ امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجۀ امریکا

انتونی بلینکن وزیر خارجۀ امریکا به تازگی گفته است، طالبان پس از حاکمیت‌شان رسانه‌های آزاد را به گونۀ سیستماتیک سرکوب کرده اند.

آقای بلینکن به مناسبت سوم می، روز جهانی مطبوعات به رسانه‌ها گفت، از آغاز حاکمیت طالبان تاکنون ۴۰ درصد رسانه‌های آزاد فعالیت‌شان را متوقف کرده‌اند: "طالبان به گونۀ سیستماتیک رسانه‌های آزاد افغانستان به ویژه خبرنگاران زن و رسانه‌های فعال در مناطق دور افتادۀ افغانستان را هدف قرار داده اند. بر اساس یک نظرسنجی که اواخر سال ۲۰۲۱ انجام شده است، از آغاز حکومت طالبان، ۴۰ درصد رسانه‌های مستقل در افغانستان فعالیت خود را متوقف کرده اند."

وزیر خارجه امریکا با نگرانی از وضعیت آزادی مطبوعات برخی کشورها گفته، بسیاری از روزنامه نگاران به صورت انفرادی مورد حمله قرار می‌گیرند و تهدید و زندانی می‌شوند.

به گفتۀ آقای بلینکن، این امر منجر به خودسانسوری خبرنگاران شده است که بسیاری از آنان از کشور فرار و برخی دیگر با این مسلک خداحافظی کرده‌اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست طالبان به رادیو آزادی می‌گوید، دلایل بسته شدن رسانه‌ها متفاوت است و آنان متعهد به آزادی مطبوعات هستند: "یک رسانه هم از سوی امارت اسلامی بسته نشده‌ است. تحولاتی که آمد شمار زیاد از رسانه‌ها تمویل خارجی خود را از دست دادند، خودشان با مشکل مواجه شدند و برخی از مقامات زمانی که امریکایی‌ها مردم را از افغانستان خارج کردند، از افغانستان خارج شدند، وقتی این رسانه‌ها بی‌مدیریت و بی‌اداره شدند، طبعاً سر کارشان تاثیر می‌گذارد. ضمن اینکه حتا یک رسانه هم توسط ما تعطیل نشده است."

در ادامۀ نگرانی‌ها از وضعیت آزادی مطبوعات در ‌افغانستان، خبرنگاران بدون ‌مرز در رده‌بندی تازۀ خود گفته، افغانستان در سال ۲۰۲۲ در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۳۴ پله به عقب رفته است.

در این گزارش آمده، افغانستان از میان ۱۸۰ کشور از جایگاه ۱۲۲ به جایگاه ۱۵۶ سقوط کرده است.

وزارت خارجۀ امریکا به نقل از کمیتۀ بین‌المللی حمایت از خبرنگاران نوشته‌است، در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۹۳ خبرنگار زندانی شدند که در سال‌های اخیر بیشترین آمار است.

پس از پانزدهم آگست ۲۰۲۱، زمانی‌که طالبان برای بار دوم حاکمیت افغانستان را در دست گرفتند، خبرنگاران زیادی بازداشت و زندانی شدند، بازداشت‌هایی که به گفتۀ خبرنگاران تاثیر مستقیمی بر کار آنها دارد.

XS
SM
MD
LG