لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۷

یوناما: حکومت طالبان ترساندن خبرنگاران را متوقف کند


نهادهای مدافع خبرنگاران و رسانه‌ها از وضع فشار‌های بیشتر بر خبرنگاران از سوی طالبان ابراز نگرانی کرده اند.
نهادهای مدافع خبرنگاران و رسانه‌ها از وضع فشار‌های بیشتر بر خبرنگاران از سوی طالبان ابراز نگرانی کرده اند.

سازمان ملل متحد از طالبان خواسته که از ایجاد هراس برای رسانه‌ها دست بردارند.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" دیروز (۱۸ حمل) در تویتی گفت، هیچ نشانه از کاهش بازداشت‌های خودسرانه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها که ارتباط با آنها قطع می‌شود، به نظر نمی‌رسد.

در ادامه آمده که بسم الله وطندوست خبرنگار یک رسانه محلی در ولایت هلمند در حالی که ارتباط با او قطع شده بود، برای ده روز در بند بود و سپس رها شد.

یوناما در توییترش اعلامیه کمیته مصونیت خبرنگاران افغان را هم نشر کرده که در آن از بازداشت دو خبرنگار در ولایت غور ابراز نگرانی شده است.


این کمیته گفته که غلام ربانی هدفمند عضو کمیته مصونیت خبرنگاران افغان روز چهارشنبه (۱۷ حمل) در حالی که در دفتر کارش در غور مشغول بود، از سوی نیروهای طالبان بازداشت شد.

همچنان یک خبرنگار محلی به نام گل احمد خسرو نیز از سوی طالبان در عین روز بازداشت شد که پس از دو ساعت تحقیق و بازجویی دوباره رها شد.

در اعلامیه معلومات داده نشده که این خبرنگاران چرا بازداشت شدند.

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان از حکومت طالبان خواسته تا وضاحت دهد که خبرنگاران را بر اساس کدام دلایل قانونی بازداشت کرده است.

برخی خبرنگاران: شرایط کارکردن در افغانستان سخت‌تر شده است

یوناما از طالبان خواست که دیالوگ با رسانه ها را آغاز کنند

گزارش: آمار خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان دو برابر شده است

ذبیح الله مجاهد سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان می‌گوید، رسانه‌ها باید بر اساس قوانین فعلی افغانستان و اصول اسلامی نشرات کنند.

به گفته او اگر هر از گاهی خبرنگاران از سوی اداره‌های حکومت آنها احضار می‌شوند، از آنها تنها وضاحت خواسته می‌شود، و نه اینکه به تاکید مجاهد، محدودیت بر فعالیت‌های آنها وضع شود.

اما شماری از نهادهای مدافع خبرنگاران و رسانه‌ها از وضع فشار‌های بیشتر بر خبرنگاران از سوی طالبان ابراز نگرانی کرده اند.

فدراسیون خبرنگاران افغانستان به تازگی گفت که تنها در ماه مارچ، ۲۲ مورد خشونت از سوی حکومت طالبان در برابر خبرنگاران صورت گرفته و حداقل پنج رسانه صوتی و تصویری در این مدت در افغانستان بسته شده اند.

XS
SM
MD
LG