لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۹

سیلاب ها هزاران نفر را در افغانستان خساره‌مند ساخته است


عکس آرشیف: تخریبات سیلاب در ولایت بدخشان
عکس آرشیف: تخریبات سیلاب در ولایت بدخشان

بر اساس گزارش های دریافتی٬ در نتیجۀ سیلاب های اخیر در افغانستان، نزدیک به ۵۰۰ خانواده متاثر شده اند. در این میان از خسارات هنگفت مالی و تلفات جانی نیز خبر های منتشر شده است.


سازمان ملل متحد می گوید که سیلاب های روز سه شنبه در مناطق مختلف افغانستان به طور مجموعی ۳۴۰۰ تن از افراد را متاثر ساخته است.

دفتر هماهنگی امور بشری ملل متحد (OCHA) به روز شنبه گفت که بارندگی های شدید و جاری شدن سیلاب ها در ولایات بدخشان، بادغیس، بغلان، بامیان، فاریاب، هرات، جوزجان، کنر، کندز، سمنگان و تخار خسارات شدید وارد کرده و انتظار می رود که با تکمیل سروی، تعداد افراد آسیب دیده افزایش یابد.

ادارۀ اوچا تخمین کرده که حداقل ۳۰ تن در نتیجۀ این سیلاب ها کشته و ده ها تن دیگر زخمی شده اند، اما حکومت طالبان تعداد تلفات را بیشتر نشان داده است.

سرازیر شدن سیلاب ها ۳۴۰۰ تن از افراد را متضرر ساخته است

اوچا می گوید که در یک هفته گذشته، ۱۲۷۰ خانه در اثر سیلاب ها تخریب شده،۴۳۷ خانه نیمه تخریب و ۸۳۳ خانه هم آسیب دیده است.

عکس آرشیف: روند توزیع کمک های بشری به خانواده های نیازمند در ولایت کندز
عکس آرشیف: روند توزیع کمک های بشری به خانواده های نیازمند در ولایت کندز

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان می گوید، توزیع کمک ها با قربانیان این سیلاب ها ادامه دارد:

"کمک ها در چوکات امکانات امارت اسلامی آغاز شده. به همکاری و سرپرستی وزارت مبارزه با حوادث طبیعی، ارگانهای دیگر مانند سره میاشت، وزارت مهاجرین و غیره نیز با آن همکاری کرده اند. با کسانی که بی جا شده و خانه های شان در اثر سیلاب ویران شده است، کمک ها جریان دارد."

ملا جانان سایق، رئیس ادارۀ مبارزه با حوادث اضطراری وزارت مبارزه با حوادث طبیعی طالبان به رادیو آزادی گفت که تعداد تلفات افزایش یافته است:

"در اثر سیلاب های اخیر در یک هفته گذشته در ۱۷ ولایت ۳۷ تن کشته و ۲۶ تن هم زخمی شده اند. در این ولایات در مجموع ۳۶۳ خانه کاملاً تخریب و ۳۰۴۶ خانه هم به طور قسمی، تخریب شده است."

به گفتۀ ملا جانان سایق، بیشترین خسارات و تلفات به ولایات فاریاب و بادغیس وارد شده است.

وزارت مبارزه با حوادث طبیعی طالبان گفته که به همۀ مقامات ولایتی دستور داده شده تا با خانواده های آسیب دیده کمک کرده و راه های مواصلاتی مسدود شده در اثر سیلاب ها را باز کنند.

XS
SM
MD
LG