لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

اجباری شدن حجاب از سوی طالبان؛ گوترش: طالبان به تعهدات شان پابند بمانند


آرشیف- شماری از زنان افغان
آرشیف- شماری از زنان افغان

انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد گفته است، این اعلان طالبان که زنان باید در اماکن عمومی چهرۀ خود را پنان کنند و بدون ضرورت از خانه بیرون نشوند، او را زیاد نگران کرده است.

آقای گوترش در توییتر خود همچنان از طالبان خواسته است که به تعهدات خود در برابر زنان و دختران افغانستان پابند بمانند و مطابق به قوانین جهانی حقوق بشری مکلفیت‌های خود را ادا کنند.

امیری: حکومت طالبان به سیاست‌های زورگویانه اش علیه زنان و دختران ادامه داده است

ادر همین حال رینا امیری، نماینده ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا در امور حقوق بشر، زنان و دختران افغانستان اجباری شدن حجاب از سوی طالبان را سرکوب‌گرایانه و ظالمانه خوانده است.

او در صفحۀ توییتر خود نوشته است، طالبان به جای رسیدگی به بحران اقتصادی و ایجاد حکومت همه‌شمول به سیاست‌های زورگویانۀ خود علیۀ زنان و دختران ادامه می‌دهند.

بانو امیری در ادامه نوشته است، او افغانان و جامعۀ جهانی را در پیوند به خواست‌شان که طالبان باید این اقدامات "ظالمانه" را پایان دهند، همراهی می‌کند تا مکتب‌ها به روی تمام دختران باز شود و به زنان اجازۀ کار و زندگی داده شود.

ریچارد بنیت: طالبان گام به گام حقوق زنان افغان را نقض می‌کنند

ریچارد بنیت، گزاشگر ویژۀ سازمان ملل در امور حقوق بشر هم در صفحۀ توییتر خود نوشته است که باید روند نقض حقوق بشر از سوی طالبان پایان یابد.

او نوشته است که طالبان گام به گام حقوق زنان افغان را نقض می‌کنند و طرح تازۀ آنان آموزش، کار و حقوق اولیۀ زندگی را با تهدید مواجه می‌کند.

آقای بنیت از جامعۀ جهانی خواسته که در این باره اقدام کند.

پیش از این نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، دیدبان حقوق بشر و برخی دیگر نهادهای بین‌المللی و اشخاص این اقدام طالبان را نکوهش کرده بودند.

یوناما ناوقت روز گذشته در اعلامیه‌ای گفت که این فیصلۀ طالبان خلاف تعهدات نمایندگان آنان به جامعۀ جهانی است.

در اعلامیۀ یوناما تأکید شده که شاید این فیصلۀ طالبان روابط آنان با جامعۀ جهانی را دیگر هم خراب کند.


هیدر بار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر پیشنهاد کرده که کشورهای حامی حقوق زنان باید با این موضوع برخورد مشترک داشته باشند.

در کنار این محسن داور، عضو شورای ملی پاکستان و عضو پیشین جنبش تحفظ پشتون در صفحۀ توییتر خود نوشته است که طالبان زنان را در افغانستان با موانعی دست و گریبان کردند که در دیگر نقاط جهان تصور نمی‌شود.

او این فیصلۀ طالبان را در بارۀ زنان شرم‌آور خوانده است.

حکومت طالبان روز گذشته فرمان اجباری‌سازی حجاب بر زنان را اعلام کرد که بر اساس آن، در صورت تخلف از این فرمان، مسئول خانواده مجازات خواهد شد.

بر اساس این فرمان، تمام زنان بالغ و مسلمان مکلف به رعایت حجاب هستند.


در این فرمان برقه بهترین حجاب خوانده شده و افزوده شده که هر گونه لباسی که بدن را پنهان کند و چسب نباشد، حجاب به شمار می‌رود.

همچنین در این فرمان آمده که هر کارمند زن ادارۀ دولتی که حجاب را رعایت نمی‌کند، از وظیفه برکنار شود.

از حاکمیت طالبان بر افغانستان نزدیک به نُه ماه می‌گذرد، اما در این مدت هیچ کشوری حکومت آنان را به رسمیت نشناخته است.

یکی از شرایط مهم جامعۀ جهانی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان احترام به حقوق بشری به ویژه حقوق زنان و دختران است.

XS
SM
MD
LG