لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۹:۰۶

ادامه واکنش های جهانی به اجباری شدن حجاب؛ باید نشست اضطراری در این زمینه برگزار شود


حکومت طالبان پیش از صدور فرمان اجباری شدن حجاب در افغانستان٬ تبلیغاتی را در این زمینه راه اندازی کرده بود.
حکومت طالبان پیش از صدور فرمان اجباری شدن حجاب در افغانستان٬ تبلیغاتی را در این زمینه راه اندازی کرده بود.

طرح اخیر طالبان در مورد عملی ساختن حجاب اجباری بر زنان و دختران واکنش های زیاد را در داخل و خارج از افغانستان برانگیخته است.

در این میان سازمان دیده بان حقوق بشر می گوید، کشورهایی که از حقوق زنان حمایت می کنند، باید یک نشست اضطراری را دایر کنند.

هیدربار، معاون بخش حقوق زنان در سازمان دیده بان حقوق بشر، از طرح اخیر طالبان در مورد عملی ساختن حجاب اجباری بر زنان و دختران افغان به شدت انتقاد کرده است. او در صحبتی با رادیو آزادی گفت: "دستور اخیر طالبان یکی از شدید ترین تخطی ها از حقوق زنان و دختران محسوب می شود و به عکس العمل عاجل جامعۀ جهانی نیاز دارد."

بر اساس دستور ملا هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان، به وزارت امر به معروف و نهی از منکر این گروه وظیفه سپرده شده تا حجاب را بطور اجباری بر همۀ زنان و دختران افغان عملی کند.

این وزارت برای اجباری شدن حجاب طرحی را تهیه کرده، می‌گوید، حجاب بر زنان "مسلمان اصیل و بالغ" واجب و لازم است.

ظریفه غفاری شاروال پیشین میدان شهر
ظریفه غفاری شاروال پیشین میدان شهر

ظریفه غفاری، شاروال سابق میدان شهر، نا وقت روز شنبه به رادیو آزادی گفت، نمی فهمد چرا طالبان همه چیز را به ظاهر زنان محدود کرده اند: "من دیگر از مذهب ملاهای فعلی افغانستان تعجب می کنم که چرا بهشت و دوزخ، عزت و بی عزتی، ننگ و بی ننگی حتی دین و بی دینی، همچنان اسلام و کفر همه صرف به چادر، ظاهر زنان و لباس ما زن ها مربوط می شود. اگر واقعاً همه اینها متعلق به ماست، پس چرا آنها و برای چی هنوز زندگی می کنند؟ اگر همه چیز ما هستیم، پس آنها برای چی هستند، برای چی و کدام هدف زندگی می کنند؟"

هیدربار، معاون بخش حقوق زنان در سازمان دیدبان حقوق بشر، پیشنهاد کرده است که همۀ کشورهای حامی حقوق زنان باید ستراتیژی واحد داشته باشند:

"کشور هایکه دفاع از حقوق زنان جز پالیسی خارجی آنهاست باید برای تدوین یک ستراتیژی مشترک و شیوه ای واکنش جهان در برابر تخطی های طالبان از حقوق زنان و دختران، نشست اضطراری را دایر کنند. این پلان، باید شامل تشویق و مجازات باشد."

حکومت طالبان گفته است که بهترین پوشش اسلامی برای زنان چادری است
حکومت طالبان گفته است که بهترین پوشش اسلامی برای زنان چادری است


وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ساختمانی که زمانی وزارت امور زنان افغانستان بود پس از تسلط دوبارۀ طالبان در این کشور به کار آغاز کرده و اینک می خواهد طرحی حجاب اجباری بر زنان را در جامعۀ عملی کند که بسیاری معتقدند، یک جامعه سنتی است و زنان در افغانستان همیشه با حجاب بوده اند.

نماینده اتحادیه اروپا: طالبان به عوض تمرکز به مشکل کمبود مواد غذایی٬ صحت و آموزش٬ به حجاب زنان تمرکز کرده اند

ون برانت(Von Brandt) رئیس نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان نیز از فرمان تازۀ طالبان انتقاد کرده و گفته به جای اینکه طالبان بر مشکلاتی مانند غذا، صحت، آموزش و اقتصاد در افغانستان تمرکز کنند، حجاب زنان برای آنها مهم معلوم می شود.

در افغانستان پیش از این هم سلسلۀ از محدودیت ها بر زنان و دختران تحمیل شده که واکنش های منطقه ای و جهانی را برانگیخته است.

بسیاری از زنان افغان از کار در سازمان ها و نهاد های دولتی منع شده اند، دختران افغان اجازه ادامه آموزش بیشتر از صنف ششم را ندارند و زنان افغان نمی توانند بدون محرم با طیاره سفر کنند.

XS
SM
MD
LG