لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

مردم با دسترخوان خالی به استقبال عید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روند


عکس آرشیف: عید و خوشی اطفال در افغانستان
عکس آرشیف: عید و خوشی اطفال در افغانستان

روز های عید نزدیک است و اما در بسیاری از خانواده ها٬ جنب و جوش گذشته برای آماده گی و تجلیل از این روز ها٬ کمتر دیده میشود.

لینا محمدی نان آور خانواده شش نفری است. او می گوید که برای تجلیل از عید رمضان٬ زیر حاکمیت طالبان٬ آمادگی نگرفته است.

لینای ۲۲ ساله تا پیش از بازگشت طالبان به قدرت در شهر چاریکار مرکز پروان با یک رسانه خصوصی کار می کردو ماهانه ۱۲ هزار افغانی معاش داشت .

" با آمدن حکومت طالبان بدبختانه وظیفه ام را از دست دادم و مثل من هزاران جوان خانه نشین شدند. ما در یک سرنوشت بد و در اقتصاد خراب زنده گی می کنیم. همه ساله از این دو عید ما تجلیل میکنیم که در هر عید مردم سفره عیدی آماده میکردند ، لباس های جدید خریداری میکردند اما بدبختانه امسال مردم نان برای خوردن خود ندارند، اقتصاد ما ضعیف شده است.اگر مقایسه کنیم به سال های گذشته امسال ما اصلن عید نداریم که مثل سال های گذشته تجلیل کنیم.»

لینا محمدی
لینا محمدی

برخی از دکانداران در بازار شهر چاریکارمی نیز گویند که مردم محل به علت افزایش فقر و بیکاری کمتر خریداری می کنند.

فردین ۲۰ ساله کراچی دستی دارد و صابون و مواد شوینده ظروف میفروشد . او می‌گوید: "خرید و فروش ما بسیار کم است با آمدن تحولات ، اقتصاد مردم ضعیف شده است در این عید برای خود لباس نخریدیم بخاطریکه توانایی اش را نداشتم. در گذشته خوب بود روزانه دو صد افغانی عواید داشتیم اما حالا روزانه در حدود پنجاه افغانی عاید دارم و این مقدار پول بسیار اندک است."

فردین یکی از دکانداران
فردین یکی از دکانداران


بسم الله ۲۴ ساله در بازار مندوی شهر چاریکار دُکان لباس فروشی دارد .

او نیز از وضعیت ناگوار اقتصادی مردم صحبت می‌کند: "وضعیت اقتصادی مردم نسبت به سابق خیلی پایین آمده، کسانی که وظیفه دار بودند حالا وظیفه ندارند و کسانی که کار دکانداری را میکردند فعلاً خرید و فروش ندارند بخاطریکه اقتصاد مردم ضعیف شده است. جنس وطنی را مردم خریداری نمی کنند و جنس چینایی قیمتش بلند است مردم توانایی خرید آن را ندارند."

بسم لله دکاندار
بسم لله دکاندار
خانواده ها با مشکلات اقتصادی رو به رو اند و آماده گی برای تجلیل از روز های عید کمرنگ شده است

عید فطر در حالی فرا می رسد که با برگشت طالبان به قدرت در افغانستان وضعیت اقتصادی این کشور دچاربحران شده است.

منجمد ماندن پول های افغانستان در ایالات متحده٬ قطع سرمایه گذاری های بیرونی ، داخلی و فرار سرمایه گذاران از کشور ، از عوامل این بحران اقتصادی دانسته می شود .

بسیاری از مردم عادی مانند لینا می گویند که در گذشته جنگ بین نیروهای سابق افغان و طالبان بر خوشی روزهای عید سایه می افگند ولی امسال رکود اقتصادی باعث شده که نتوانند حداقل برای سه روز در ایام عید شاد باشند.

XS
SM
MD
LG