لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۷

کمبود و نبود انرژی برق باشنده‌های کاپیسا را به ستوه آورده است


عکس آرشیف: ولایت کاپیسا
عکس آرشیف: ولایت کاپیسا

کمبود و نبود برق در ولایت کاپیسا در شمال کابل مشکلات فراوانی به مردم ایجاد کرده و برنامه مشخص کوتاه مدت نیز برای رفع این مشکل در نظر گرفته نشده است.

شمیلا مشعل بیگی ۲۸ ساله خانم خانه است و در ولسوالی حصه اول کوهستان کاپیسا زندگی می کند.

او به رادیو آزادی می گوید که از چندین ماه به این طرف برق خانه وی روشن نشده است.

"در اکثر نقاط ولسوالی حصه اول فعلاً برق اصلاً وجود ندارد. ماتاحال از نور برق مستفید نشدیم. مانند من خانواده هایی را سراغ دارم که برق شان قطع است. با وجود اینکه قبلا برق داشتند. حال به علت مشکلات اقتصادی مردم توان ندارند که پول مصرف برق را به موقع بپردازند، از همین رو برق شان قطع شده است."

باشنده گان محل: کاپیسا ظرفیت داشتن بند آبگردان و بند برق را دارد

باشنده
قبلاً شمیلا ماهانه دوازده تا شانزده صد افغانی پول صرفیه برق را می پرداخت. او این پول را از درامد معاش دولتی شوهرش فراهم میکرد٬ اما معاش شوهرش که معلم مکتب است٬ حالا به صورت منظم پرداخته نمیشود.



فرشید فقیرزاده ۲۷ ساله یکی از باشندگان ولسوالی کوهبند ولایت کاپیسا است. او به رادیو آزادی گفت که مسئولان محلی طالبان پول مصرف برق را جمع آوری کرده اند اما خبری از برق نیست.

جواد٬ یکی از باشنده گان ولایت کاپیسا
جواد٬ یکی از باشنده گان ولایت کاپیسا

در همین حال جواد٬ یکی دیگر از باشنده گان ولایت کاپیسا می گوید که از کنار منطقه ای شان آب دریاهای پنجشیر، سالنگ و غوربند عبور می کند و سرانجام به پاکستان می رود.

جواد در آروزی ایجاد یک بند آبگردان است که بتواند برای خانه و منطقه شان برق تولید کند.


مسؤلین برشنا شرکت در ولایت کاپیسا می گویند که رساندن برق به ساحات نیازمند این ولایت شامل برنامه های توسعه ای این ریاست است.

انجنیر فرید رئیس شرکت برشنا تحت مدیریت طالبان در ولایت کاپیسا در این مورد به رادیو آزادی بیشتر گفت:

"اجرای پروژه های توسعه ای تا فعلاً و بودجه آن برای ما مکتوب نشده. اما وزارت آب و برق به ما وعده سپرده که به ما کمک می کند."

انجنیر فرید می گوید که حدود چهل و هفت میلیون افغانی از قرضداران در کاپیسا جمع آوری شده و اینکه ظرف سه ماه اخیر شرکت برشنا شصت و یک میلیون افغانی عاید به دست آورده است.

برق کاپیسا شامل برق وارداتی تاجکستان و ازبکستان است .

برخی از باشنده گان کاپیسا میگویند که این ولایت به دلیل داشتن آب جاری و فراوان٬ ظرفیت داشتن بند آبگردان و دستگاه برق را نیز دارد که باید ساخته شود.

XS
SM
MD
LG