لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان خواستار حمایت جهانی از زنان افغان شد


 شهرزاد اکبر رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
شهرزاد اکبر رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

در ادامۀ واکنش ها به اجباری شدن حجاب از سوی طالبان، شهرزاد اکبر رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از رهبران جهان خواسته که در کنار زنان افغان بیستند.

خانم اکبر روز گذشته در تویترش نوشت٬ امیدوار است که شجاعت، تعهد و روحیه زنان افغان که در جاده های کابل راه پیمایی کردند برای رهبران جهان الهام بخش باشد.

شهرزاد اکبر افزوده که رهبران جهان باید از زنان معترض افغان الهام گرفته و در برابر مردسالاری و ظلم در افغانستان و جهان مبارزه کنند.

شماری از زنان افغان دیروز در کابل به فرمان اخیر طالبان در مورد حجاب اعتراض کردند و این فرمان را تلاش برای سلب آزادی های نسبی زنان و دخترانی خواندند که تحت سلطه طالبان در افغانستان زندگی می کنند.

ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان در فرمانی که روز شنبه صادر کرد از وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان خواسته تا حجاب را برای زنان به گونه اجباری اعمال کند.

در این فرمان گفته شده که زنان در مکان های عمومی چهره هایشان را پنهان کنند و بدون نیاز از خانه بیرون نشوند در غیرآن براساس این فرمان مسئول خانواده مجازات خواهد شد.

این فرمان با واکنش ها در داخل و خارج از افغانستان به همراه شد.

زنان معترض درکابل که به روز سه شنبه در مخالفت با فرمان تطبیق حجاب٬ روی جاده ها ظاهر شدند
زنان معترض درکابل که به روز سه شنبه در مخالفت با فرمان تطبیق حجاب٬ روی جاده ها ظاهر شدند


از جمله این واکنش ها، ایالات متحده امریکا که حدود بیست سال در افغانستان حضور داشت به روز دوشنبه گفت که اگر طالبان در تصمیم های شان در مورد زنان و دختران در افغانستان تجدید نظر نکنند، واشنگتن فشارها بر حکومت طالبان را افزایش خواهد داد.

طالبان : حجاب موضوع داخلی و عقیدوی خود افغان‌هاست

در پاسخ به این اظهارات امریکا، انعام الله سمنگانی معاون سخنگوی حکومت طالبان روز گذشته با نشر یک پیام ویدیویی گفت که حجاب موضوع داخلی و عقیدوی خود افغانهاست.او به ادامه افزود:

" ایالات متحده امریکا تلاش کند تا در برابر مسایل واقعی بشری به خصوص تحریم و محدودیت های که جامعه افغانی را با معضله اقتصادی روبرو ساخته استُ مسئولیت خود را ادا کند و همچنین امریکا به جای زورگویی تلاش کند به سایر مشکلات از راه دیپلوماتیک رسیدگی شود. "

فرمان اجباری شدن حجاب از سوی طالبان در کنار ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، نگرانی های شهروندان افغانستان و جهان را در مورد سرنوشت دختران و زنان در این کشور برانگیخته است.

طالبان در دوره اول حکومت شان از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی هم حجاب را بر زنان افغان اجباری نموده و زنان را از حق آموزش و کار محروم کرده بودند.

XS
SM
MD
LG