لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۳

اعلامیهٔ ۱۵ کشور جهان: تصامیم طالبان را در مورد زنان افغان نمی‌پذیریم!


زنان در افغانستان تحت حاکمیت طالبان با محدودیت های بیشتری رو به رو شده اند
زنان در افغانستان تحت حاکمیت طالبان با محدودیت های بیشتری رو به رو شده اند

پانزده کشور جهان به شمول امریکا، بریتانیا، جرمنی و کانادا در یک اعلامیهٔ مشترک در مورد محدودیت ها بر زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

این اعلامیه به روز جمعه منتشر شد و در آن به وضع محدودیت های روز افزون بر حقوق زنان در افغانستان ابراز نگرانی عمیقی شده و گفته شده است که تصمیم اخیر طالبان برای جامعهٔ جهانی قابل پذیرش نیست.

در اعلامیه آمده است، طالبان دست به یک سلسله اقدامات دیگر نیز زده اند که باعث محدود شدن حقوق دختران و زنان می‌شود.

این اعلامیه به گونهٔ مشترک از سوی وزیران خارجهٔ کشور های امریکا، بریتانیا، جرمنی، آسترالیا، کانادا، دنمارک، فنلند، ایتالیا، جاپان، کوریا،هالند، نیوزیلند، ناروی، هسپانیا و سویدن منتشر شده است.

اعلامیه : طالبان باید بر تصامیم شان تجدید نظر کنند

در این اعلامیه تاکید شده است، تصمیم طالبان مبنی بر این که دختران و زنان در اماکن عام صورت شان را بپوشانند و تنها در صورت نیاز از خانه بیرون شوند، موجب محدود شدن حقوق بشری آنان است.

بخشی از اعلامیه حکومت طالبان که محدودیت های تازه یی بر زنان وضع کرده است
بخشی از اعلامیه حکومت طالبان که محدودیت های تازه یی بر زنان وضع کرده است


نگرانی دیگر در اعلامیه بر این است که در صورت عملی نه‌شدن این محدودیت ها مردان خانوادهٔ زنان مجازات خواهند شد.

۱۵ کشور جهان از طالبان می‌خواهند که تا بار دیگر بر تصامیم شان تجدید نظر کنند و اجازه دهند تا دختران و زنان حق انتخاب داشته باشند، درس بخوانند و به طور مساویانه در جامعه سهم بگیرند.

این اعلامیه که به حمایت از حقوق زنان منتشر شده در آن آمده است،‌ زنان و دختران افغانستان در آبادی کشور شان نقش مهمی دارند و برای دست‌یابی به صلح، ثبات و پیشرفت اقتصادی برای آیندهٔ این کشور به مشارکت مساویانهٔ آنان نیاز است.

در اعلامیهٔ ۱۵ کشور توسعه یافته و تاثیر گذار جهان این هم نگاشته شده است که آنان طالبان را از روی عملکرد شان قضاوت می کنند٬ نی از گفتار.

در این اعلامیه از طالبان خواسته شده که به حقوق زنان و دختران احترام گذاشته و با بازگشایی مکاتب وعده‌های شان را عملی کنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

طالبان هنوز در مورد این اعلامیه واکنش نشان نداده‌اند، اما پیش از این ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفته بود این موضوع امور داخلی افغانستان است و جامعهٔ جهانی باید در آن مداخله نکند.

در عین حال، دفتر زنان سازمان ملل متحد صبح امروز در صفحهٔ تویتر‌اش نگاشته است،« صلح و ثبات تا زمانی در افغانستان به میان نخواهد آمد که زنان در این کشور از مشارکت مساوی محروم باشند.»

XS
SM
MD
LG