لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۶

نمایندهٔ بریتانیا در ملل‌متحد: محدودیت‌های طالبان بر زنان افغان غلط و قهقراه اند


اعتراض شماری از زنان افغان در کابل در پیوند به حجاب اجباری
اعتراض شماری از زنان افغان در کابل در پیوند به حجاب اجباری

پس از آن‌که حکومت طالبان در مورد حجاب و آموزش دختران محدودیت‌هایی را اعلام کرد، نگرانی‌ها و واکنش‌های زنان و فعالان به سطح جهانی و داخلی بیشتر شده‌اند.

تازه باربرا وود-وارد نمایندهٔ بریتانیا روز پنجشنبه پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در یک نشست خبری محدودیت‌ها بر زنان را از سوی طالبان "غلط" خوانده و آن‌ها را نکوهش کرد.

به‌گفته وود-وارد، اگر این حالت ادامه یابد جامعهٔ‌ جهانی به ویژه مردم افغانستان هرگز آن‌ها را به‌عنوان مقام‌های مشروع ‌نخواهد دید.

وی گفت: "اگر این آینده افغانستان است که آنان دنبال می‌کنند، سخت است ببینیم که جامعۀ جهانی و مهم‌تر از همه مردم افغانستان به طالبان به‌عنوان مقام‌های قانونی احترام بگذارند، زیرا نیمی از جمعیت آن را زنان و دخترانی تشکیل می‌دهند که نباید زنده‌گی به حاشیه رانده شده را بپذیرند. برادران، پدران یا پسران آنان نیز این کار را نمی‌کنند. بنابرین این قهقرایی است. این اشتباه است. من فکر می‌کنم که این نشان دهنده ناتوانی طالبان در خارج کردن افغانستان از بحران اقتصادی، اجتماعی و انسانی کنونی است."

اعتراض شماری از زنان افغان در کابل در پیوند به حجاب اجباری
اعتراض شماری از زنان افغان در کابل در پیوند به حجاب اجباری

خانم وود-وارد افزود که پیش از حاکمیت طالبان ۳،۶ میلیون دختر به مکتب می‌رفتند، یک چهارم پارلمان در اختیار زنان بود و ۲۰ درصد نیروی جامعه را زنان تشکیل می‌دادند که اکنون طالبان همه چیز را متوقف کرده اند.

نه‌تنها مقام‌های جهانی، بلکهٔ زنان در داخل افغانستان نیز خواستار تأمین حقوق‌شان از طالبان اند.

پروانه سعید که مأمور در دولت پیشین بود می‌گوید با آمدن طالبان نه‌تنها او بل بیشتر زنان از کار محروم شده‌اند و با مشکلات اقتصادی روبه‌رو اند.

او می‌افزاید: "جامعهٔ‌ جهانی برای حقوق زنان افغان اقدام کنند، به ویژه خود طالبان باید در دیدگاه‌شان نسبت به زنان تغیر بیاورند، زیرا اکثر ما زنان و دختران افغان از روی مجبوریت به وظیفه می‌رقتیم، اما از وقتی طالبان آمده اند، زنان در خانه نشسته اند و با مشکلات اقتصادی روبه‌رو اند."

صائمه خوگیانی فعال حقوق زن و عضو ولسی جرگهٔ نظام پیشین می‌گوید، با این اقدامات طالبان شماری از دستاوردهای ۲۰ سال گذشتهٔ زنان افغان از بین رفتند و اکنون بر شمار شان در گدایی در کنار جاده‌ها و نانوایی‌ها روز به روز افزوده می‌شود.

خانم خوگیانی می‌گوید: ​"طالبان بدون فشار جامعهٔ جهانی خود شان فکر و اقدام کنند که این باعث بدبختی خود ما است، این محدودیت‌ها هر قدر زیاد شود ما به عقب برمی‌گردیم، آن‌ها باید برای زنان زمینهٔ‌ درس، کار، مشارکت سیاسی و پیشرفت را فراهم کنند."

دو زن با پوشش چادری در کابل
دو زن با پوشش چادری در کابل

اما طالبان در پاسخ به گفته‌های این زنان می‌گویند که آنان بر تأمین حقوق زنان در چهارچوب آموزه‌های اسلامی متعهد اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت: "در زمان اشغال کشور های دیگر به شمول بریتانیا در افغانستان ما زندگی مردم افغانستان و مشکلات اقتصادی آن‌ها را مشاهده کردیم که ۲۰ سال ادامه یافتند، این نتیجهٔ بی‌کفایتی آن‌ها بود، اکنون افغانستان آزاد شده، افغان‌ها صاحب اختیار اند، حکومت‌شان در برابر مردم خود مسئولیت دارد که با عقیده، ارزش‌ها، فرهنگ خود می‌خواهند زندگی کنند، این تجاوز بر حقوق کسی نیست."

پیش از این نیز تصامیم مختلف طالبان در برابر زنان واکنش‌های را در داخل و بیرون از افغانستان برانگیخته است و حتی شماری از زنان معترض در ولایت‌های مختلف در راهپیمایی خواستار تأمین حقوق‌شان از سوی طالبان شده‌اند.​

XS
SM
MD
LG