لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۵

وزرای خارجهٔ هفت کشور صنعتی جهان با فرمان حجاب اجباری در افغانستان٬ مخالفت کردند


وزرای خارجهٔ هفت کشور صنعتی جهان
وزرای خارجهٔ هفت کشور صنعتی جهان

وزیران خارجۀ گروه هفت یا هفت کشور صنعتی جهان٬ مخالفت شدید خود را با فرمان طالبان در بارۀ اجباری شدن حجاب در افغانستان ابراز کردند.

آنها در اعلامیه یی که به روز پنجشنبه منتشر کردند گفتند که طالبان با این اقدامات ، خود را در سطح بین المللی بیشتر منزوی می کنند.

امریکا ، کانادا ، فرانسه ، جرمنی ، ایتالیا و جاپان اعضای گروه هفت اند.

در اعلامیۀ وزیران خارجۀ هفت کشور صنعتی دنیا از طالبان خواسته شده است که فوراً اقداماتی را در زمینۀ برداشتن محدودیت ها بر زنان و دختران، احترام به حقوق بشری آنها و برآورده ساختن انتظارات افغان ها و جهان انجام دهند.

در اعلامیه گفته شده است که آنها اقداماتی را محکوم می کنند که به شدت توانایی نیمی از جمعیت افغانستان را برای مشارکت کامل، برابر و معنادار در جامعه محدود می کند.

در اعلامیه بر رعایت مشارکت زنان در جامعه و آزادی بیان در افغانستان تاکید شده و گفته شده است که چنین آزادی ها برای صلح درازمدت ، ثبات و انکشاف این کشور حیاتی است.

وزیران خارجۀ گروه هفت گفته اند که در کنار مردم افغانستان برای دستیابی به خواست شان در زمینهٔ حقوق برابر می ایستند.

وزیران خارجۀ گروه هفت گفته اند که در کنار مردم افغانستان برای دستیابی به خواست شان در زمینهٔ حقوق برابر می ایستند.

هیچ کشوری هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

حد اقل چهار کشور – چین ، پاکستان ، روسیه و ترکمنستان روابط دپلماتیک رسمی با کابل تحت حاکمیت طالبان برقرار کرده اند.

طالبان در مورد اعلامیۀ وزیران خارجۀ هفت کشور صنعتی جهان٬ هنوز تبصره نکرده اند اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به روز پنجشنبه پیش از نشر این اعلامیه به رادیو آزادی در بارۀ فرمان اجباری شدن حجاب گفت که در این باره فشار هیچ کسی را نمی پذیرند.

این فرمان که در داخل و بیرون افغانستان با انتقاد ها و واکنش های گسترده رو به رو شده است٬ به روز شنبه این هفته در کابل اعلام شد.

XS
SM
MD
LG