لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

حکومت طالبان مذاکرات اسلام آباد با تحریک طالبان پاکستان را میزبانی کرد


حکومت سرپرست طالبان در افغانستان می‌گوید که مذاکرات میان تحریک طالبان پاکستان و حکومت آن کشور را میزبانی کرده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان امروز چهارشنبه در توییتر نوشت که مذاکرات در کابل، پایتخت افغانستان برگزار شد.

به گفتۀ آقای مجاهد، در جریان مذاکرات بر آتش‌بس موقت توافق شد.

او افزوده است که "حکومت‌شان با نیت خیراندیشی تلاش می‌کند که سلسلۀ مذاکرات به گونۀ موفقیت آمیز پیش برود."

اما آقای مجاهد زمان دقیق برگزاری مذاکرات میان تحریک طالبان پاکستان و حکومت آن کشور در کابل را مشخص نکرده است.

این که طالبان پاکستان در این مورد چه گفته اند، عبدالحی کاکر، خبرنگار رادیو مشال، بخش پاکستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی چنین گفت: "طالبان پاکستان در اعلامیه‌ای که از طریق واتساپ به خبرنگاران فرستاده اند، گفته اند که در روشنایی با مذاکرات، آتش بسی را که اعلام کرده بودند، تا سی ام ماه می تمدید می‌کنند. تا اکنون که ما و شما صحبت می‌کنیم، حکومت پاکستان این موضوع را نه تایید و نه رد کرده است."

یک جنرال ارشد اردوی پاکستان از گفت‌وگو‌ها میان اسلام آباد و تحریک تندرو طالبان پاکستان که فعالیتش منع است، نظارت می‌کند.

این را مرکز خبر رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی به نقل از یک مقام که خواسته است نامش افشا نشود، گزارش داده است.

این مقام افزوده است که جنرال فیض حمید، مسئول تمامی نیروهای پاکستان در ایالت خیبرپختونخوا هیئت پاکستان در مذاکرات با رهبران تحریک طالبان پاکستان در کابل، پایتخت افغانستان را رهبر می‌کند.

سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان
سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان

بر اساس گزارش مرکز خبر رادیو آزادی، سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله و عبدالحق وثیق، رئیس استخبارات حکومت طالبان نقش میانجی را در مذاکرات دارند.

این مذاکرات بخشی از تلاش اسلام آباد برای جلوگیری از خشونت‌ها و حملات تحریک طالبان پاکستان است که به اثر آن به گزارش مرکز خبر رادیو آزادی، ده‌ها سرباز پاکستان امسال کشته شده اند.

فیض حمید، رئیس پیشین ادارۀ استخبارات پاکستان از طریق مذاکره و عملیات نظامی بشمول حملات هوایی ماه گذشتۀ میلادی در داخل افغانستان، تلاش‌های اسلام آباد برای رسیدگی به تهدید فزایندۀ تحریک طالبان پاکستان را هدایت کرده است.

رادیو مشال هفتۀ گذشته گزارش داد که اسلام آباد مسلم خان و محمود خان، دو فرمانده کلیدی این تحریک را به طالبان افغان سپرده است.

بر اساس گزارش مرکز خبر رادیو آزادی، انتظار می‌رود که این دو تن به محض دست یافتن اسلام آباد به توافق‌نامۀ رسمی با تحریک طالبان پاکستان، آزاد شوند.

XS
SM
MD
LG