لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

هدف سفر مقام‌های کنونی و پیشین 'آی‌اس‌آی' به کابل چیست؟


آرشیف، (چپ-راست) جنرال قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان و جنرال فیض حمید رئیس پیشین اداره استخبارات اردوی پاکستان
آرشیف، (چپ-راست) جنرال قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان و جنرال فیض حمید رئیس پیشین اداره استخبارات اردوی پاکستان

تعدادی از مقام‌های کلیدی پاکستان در تلاش برای پیروزی در گفتگوهای صلح با طالبان پاکستانی، وارد افغانستان شده‌اند.

بر بنیاد گزارش سی‌ان‌ان عده‌ای از مقام‌های کنونی و پیشین اداره استخبارات اردوی پاکستان به هدف ادامه این گفتگوها در افغانستان حضور دارند.

شبکهٔ حقانی این مذاکرات را پادرمیانی می کند.

نه اردوی پاکستان و نه هم حکومت طالبان در این باره تبصره کرده‌است.

مقام‌های پاکستانی می‌خواهند که با عده‌ای از اعضای گروه تحریک طالبان پاکستان (TTP) در باره آتش‌بس و مصالحه توافقی را عقد کنند.

بخش مشال رادیو آزادی گفته که جنرال فیض حمید رئیس پیشین اداره استخبارات اردوی پاکستان هم روز دوشنبه وارد کابل شد تا به این مذاکرات بپیوندد.

پیش از این، جنرال حمید در ماه سپتمبر پارسال که هنوز حکومت سرپرست طالبان اعلام نشده بود و او رئیس آی‌اس‌آی بود، به کابل سفر کرد تا اختلاف‌ها میان رهبران طالبان افغان را برای تشکیل حکومت، حل نماید.

جنرال فیض حمید رئیس پیشین اداره استخبارات اردوی پاکستان هم
جنرال فیض حمید رئیس پیشین اداره استخبارات اردوی پاکستان هم

منابع خبری از شبکه تلویزیونی (سی‌ان‌ان) گفته که این مقام‌ها از روز چهارشنبه گذشته به این‌سو، در کابل اند.

تحریک طالبان پاکستان که چندین گروه‌های افراطی زیر چتر رهبری آن فعالیت دارند، در امتداد خط دیورند میان افغانستان و پاکستان فعالیت می‌کند.

این گروه مسئولیت حملات مرگبار اخیر در پاکستان را به عهده گرفته است.

پیش از این رادیو آزادی گزارش داده بود که حکومت پاکستان در جریان این دیدار ها دو رهبر این گروه، مسلم خان و محمود خان را نیز رها کرد.

دو فرمانده تحریک طالبان پاکستان در کابل به طالبان افغان تسلیم داده شده اند

این دو رهبر گروه طالبان پاکستان در سال ۲۰۰۹ میلادی در نتیجهٔ عملیات نظامی اردوی پاکستان در مناطق سرحدی دستگیر شده بودند.

در ضمن، جرگهٔ مسید شامل ۳۰ نفر هفتهٔ پیش برای گفتگو با طالبان پاکستانی تلاش کرد. این جرگه در نتیجه موفق شد با مفتی نور ولی رهبر این گروه ملاقات کند.

منابع باخبر که به‌خاطر حساسیت موضوع نخواستند از آن‌ها نام گرفته شود، به رادیو مشال بخش پاکستان رادیو آزادی گفت که هیئتی از اردوی پاکستان با پادرمیانی طالبان افغان با رهبران گروه طالبان پاکستانی گفتگو می‌کند که در صورت توافق، آتش‌بس اعلام شود.

آرشیف، شماری از طالبان پاکستانی
آرشیف، شماری از طالبان پاکستانی

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده بودند که حکومت پاکستان پیش از عید سعید فطر با طالبان پاکستانی یک آتش‌بس ۱۲ روزه را اعلام کرده بود.

این آتش‌بس پس از ۱۲ روز بیشتر تمدید شد.

رادیو مشال در گزارشی نوشته که طالبان پاکستانی در کنار سایر مسایل رهایی ۱۰۲ زندانی خود را نیز تقاضا کرده و خواسته اند که زندانی‌ها در افغانستان به آن‌ها تسلیم داده شوند.

اردوی پاکستان تا کنون در این باره تبصره نکرده و همچنان رادیو آزادی موفق نشد تا نظر طالبان افغان را در این مورد بگیرد.

XS
SM
MD
LG