لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۰

لباس و حجاب سیاه؛ دستور تازهٔ طالبان به دانشجویان دختر در پوهنتون‌ها


تعدادی از دانشجویان دختر در کابل
تعدادی از دانشجویان دختر در کابل

تعدادی از دانشجویان دختر در پوهنتون تعلیم و تربیهٔ کابل ادعا می‌کنند که روز چهارشنبه به خاطر داشتن چادر رنگه و نداشتن حجاب سیاه رنگ٬ از ورود به پوهنتون منع شدند.


ویدیوهای مختلف منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی ازدحام در دروازۀ ورودی پوهنتون تعلیم و تربیه را در کابل نشان می‌دهد.

یکی از دانش‌جویان این پوهنتون که نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت:

"در دروازهٔ پوهنتون افراد مسلح طالبان ایستاد بودند و دخترانی که با حجاب سیاه٬ چادر رنگه داشتند، اجازهٔ داخل شدن برایشان داده نشد، زیرا طالبان بالایشان جیغ می‎‌زدند، نزدیک بود که چوب را بگیرند و دختران را با آن بزنند."

او ادعا می‌کند که طالبان به بهانه‌های مختلف می‌خواهند زنان را از درس دلسرد کنند؛ موضوعی که طالبان آن را رد می‌کنند.

این دانشجویان می‌گویند، با حجاب مشکل ندارند، اما بهانه گیری های طالبان آنان را به ستوه آورده و اگر اوضاع همین‌گونه ادامه یابد، شاید بیشتر دانشجویان دختر پوهنتون را ترک کنند.

طالبان : یونیفورم پوهنتون حجاب و چادر سیاه است که بعد از این باید رعایت شود.

ویدیوهای نشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز نشان می‌دهد که در تجمع دختران در مقابل پوهنتون٬ یک مرد صحبت می‌کند و به آنان می‌گوید که باید با حجاب سیاه سر و روی خود را بپوشانند.

اما احمد تقی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان می‌گوید، در بارۀ یونیفورم خاص به محصلان دختر٬ صرف توصیه شده است:

"تمام محصلین به پوهنتون داخل شدند البته در داخل پوهنتون به آن محصلینی که یونیفورم مشخص را رعایت نکرده بودند توصیه شده و بعدا به همه اجازه داده شد که به صنف‌های خود بروند و درس بخوانند".

هر چند که وزارت امر به معروف حکومت طالبان می‌گوید، زنان مالک انتخاب رنگ حجاب خود هستند اما احمد تقی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان می‌گوید، یونیفورم پوهنتون حجاب و چادر سیاه است که بعد از این باید رعایت شود.

XS
SM
MD
LG