لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۶

راه اندازی نخستین مکتب و کتابخانۀ سیار به دانش‌آموزان در مناطق دور دست کندهار


مکتب و کتابخانۀ سیار به دانش‌آموزان دختر و پسر تا صنف نهم در مناطق دور دست ولایت کندهار
مکتب و کتابخانۀ سیار به دانش‌آموزان دختر و پسر تا صنف نهم در مناطق دور دست ولایت کندهار

با آن‌که تا هنوز برای دختران بالاتر از صنف ششم اجازۀ رفتن به مکتب از سوی حکومت طالبان داده نشده، نهادی زیر نام «راه قلم» آموزش نصاب تعلیمی را از طریق مکتب و کتابخانۀ سیار به دانش‌آموزان دختر و پسر تا صنف نهم در مناطق دور دست ولایت کندهار آغاز کرده‌است.

مطیع‌الله ویسا، مسئول این نهاد روز سه شنبه «۲۷ ثور ۱۴۰۱» به رادیو آزادی گفت، این روند روز دوشنبه با استفاده از یک موترسایکل زرنج در ولسوالی سپین بولدک کندهار به گونه آزمایشی آغاز شده‌است.

او گفت که این کار در تفاهم با ریاست معارف طالبان در ولایت کندهار آغاز شده و آنرا به دیگر مناطق و ولایات کشور گسترش خواهند داد.

آقای ویسا می‌افزاید: "این یک مکتب و کتابخانه سیار است که در یک موترسایکل زرنج زمینه‌سازی شده‌است. یک طرف زرنج کتابخانه است و یک طرف دیگر تلویزیون مایکروفون، زنگ مکتب، ادبیات کودکان و نصاب تعلیمی مکاتب موجود است."

مطیع‌الله ویسا حین آموزش کودکان
مطیع‌الله ویسا حین آموزش کودکان

آقای ویسا هدف از این اقدام‌شان را فراهم کردن زمینۀ اندک آموزشی به دختران و پسران مناطقی خواند که در آن‌جاها مکاتب و آموزگاران موجود نیستند.

تصاویری را که نهاد راه قلم به رادیو آزادی فرستاده، دیده می‌شود که جمعی از دختران و پسران در برابر این مکتب و کتابخانۀ سیار به زمین نشسته و خواندن و نوشتن فرا می‌گیرند.

آقای ویسا گفت، روند آموزش آنلاین و صنف‌های خانگی به دخترانی در نظر گرفته شده‌اند که اجازۀ مکتب رفتن و بیرون آمدن را ندارند.

مسئولان این نهاد می‌گویند، آموزش در مناطق دور دست این ولایت با استفاده از زرنج به گونۀ سیار از طرف صبح و عصر انجام می‌شود.

این نهاد می‌گوید که در حال حاضر ۲۰ تا ۳۰ آموزگار زن و مرد از طریق این روند خدمات آموزشی را فراهم می‌کنند و در ضمن تلاش دارند تا فرهنگ مطالعه را در بین دختران و پسران رایج سازند.

مکتب سیار در کندهار و شماری از شاگردان پسر و دختر
مکتب سیار در کندهار و شماری از شاگردان پسر و دختر

در حکومت‌های گذشته کودکان زیادی در مناطق دوردست به دلیل جنگ و دور بودن راه از حق آموزش و پرورش محروم بودند.

طالبان هم پس از حاکمیت دوباره‌شان بر افغانستان دختران بالاتر از صنف ششم را از آموزش محروم کرده‌اند.

این در حالی‌ست که پیش از این بانوی به نام فرشته کریم نیز در سال ۲۰۱۸ یک کتابخانۀ سیار را به نام چهارمغز در یک بس شهری در کابل ایجاد کرده بود.

این کتابخانۀ سیار که حدود ۶۰ درصد کارکنانش زنان هستند، پس از تحولات سیاسی اخیر در ماه قوس سال گذشته فعالیتش را از سر گرفت.

XS
SM
MD
LG