لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۱

انحلال «کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان»؛ افغانها مرجعی برای رسیده گی به شکایات ندارند


ساختمان دفتر مرکزی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در کابل
ساختمان دفتر مرکزی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در کابل

کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد اقدام طالبان در زمینۀ انحلال «کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان» را به شدت محکوم کرده و آن را "گامی عمیقاً به عقب " خوانده است.

میشل باچله دیروز گفت که از این اقدام ناامید شده است.

خانم باچله در بیانیۀ افزود که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در سالهای اخیر کار فوقالعادۀ را در شرایط بسیار دشوار انجام داد و به حقوق بشری همه افغانها از جمله قربانیان توجه کرد.

او همچنان گفته است که در جریان سفرش به کابل در ماه مارچ، با مقامات حکومت طالبان در مورد اهمیت ایجاد مجدد یک مکانیزم مستقل حقوق بشر که بتواند شکایات مردم را دریافت کند و نگرانی ها را به مقام ها انتقال دهد گفتگو کرده بود.

حکومت طالبان اخیراً طی مکتوبی تشکیلات کمیسیون مستقل حقوق بشر، شورای امنیت ملی، شورای عالی مصالحۀ ملی، کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی و دارالانشاءهای ولسی جرگه و مشرانو جرگه را منحل اعلام کرد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان گفته است ، شماری از نهادهایی بودند که به گفته اش در حال حاضر نیازی به آنها نبود و به دلیل مشکلات مالی لغو شدند.

ریچارد بنت: لغو کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانسنان یک شکست بزرگ است.

در بارۀ منحل شدن کمیسیون مستقل حقوق بشر ، ریچارد بنِت گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور وضعیت حقوق بشر در افغانستان هم واکنش نشان داده است.

او دیروز در تویتی لغو این کمیسیون را توسط طالبان یک شکست بزرگ خواند.

بنت افزود که یک مکانیزم داخلی مستقل برای نظارت و ترویج حقوق بشر و دریافت شکایات برای حمایت از حقوق بشر در افغانستان حیاتی است.

وی در ادامه گفته که انحلال کمیسیون حقوق بشر را با مقامات حکومت طالبان پیگیری می کند.

طالبان پیش از این برخی از نهاد های دیگر از جمله وزارت امور زنان و کمیسیون مستقل انتخابات را نیز منحل کرده بودند که واکنش ها و انتقاد هایی را به دنبال داشت.

XS
SM
MD
LG