لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۴

تلاش برای احیای حقوق زنان؛ اتحادیه اروپا کنفرانس « رهبران زن افغان» را برگزار کرد


تعدادی از زنان معترض درکابل
تعدادی از زنان معترض درکابل

نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان می گوید که اجلاس دو روزۀ را در مورد بررسی وضعیت زنان افغان برگزار کرده اند.

اجلاس تحت نام "رهبران زن افغان" با اشتراک بیش از ۶۰ زن در داخل و بیرون افغانستان، روز های پنجشنبه و جمعه برگزار شد.


توماس نیکلاسن نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان می گوید که با گروهی از زنان فعال، صریح و شجاع از قشر های مختلف، برای دو روز گفتگو های داشته است.

این گفتگو ها، وضعیت زنان را در افغانستان به بحث گرفته، همزمان با برخی محدودیت ها بر زنان افغان از سوی طالبان که جامعه جهانی را نگران کرده است.

توماس نیکلاسن نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان
توماس نیکلاسن نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان

استیلا رونر سفیر اتحادیه اروپا در امور تساوی جنسیتی هم در این نشست دو روزه اشتراک کرده بود. او در تویترش نوشته که حدود ۶۰ زن از داخل و بیرون افغانستان در این نشست اشتراک کرده بودند.

به گفتۀ رونر، نشست در حالی برگزار شد که ریچارد بینیت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در کابل است و می خواهند اطمینان حاصل شود که همکاری نزدیک در امور زنان افغان، میان اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد ادامه می یابد.

از جانب دیگر، اولی اندریس لیندمن Ole Andreas Lindeman سفیر ناروی برای افغانستان در تویترش نوشته که به کابل رفته و دیروز (۳۰ ثور) با شماری از فعالان جامعه مدنی دیدار کرد.

او پیش از سفرش، از وضع محدودیت ها بر زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

فرشته عباسی پژوهشگر بخش آسیا در دیده بان حقوق بشر
فرشته عباسی پژوهشگر بخش آسیا در دیده بان حقوق بشر

در این میان، فرشته عباسی پژوهشگر بخش آسیا در دیده بان حقوق بشر به رادیو آزادی گفته که آنها وضعیت زنان در افغانستان را تحت نظارت دارند و طالبان باید به حفظ حقوق بانوان عمل کنند.

" من فکر می کنم که پیام جامعه جهانی واضح و روشن است. اگر طالبان نمی خواهند که به حقوق زنان در افغانستان احترام بگذارند و حقوق اولیه آنها را برگردانند، جامعه جهانی آماده هیچ گونه همکاری با طالبان نخواهد بود."

فرشته عباسی: اگر طالبان حقوق زنان را رعایت نکنند٬ جامعه جهانی آماده هیچ گونه همکاری با آنان نخواهد بود

ندادن اجازه برای دختران بالاتر از صنف ششم که به مکتب بروند، محدودیت بر سفر، حجاب اجباری و اکنون پوشانیدن صورت برای گوینده های تلویزیونی، از اقدام های طالبان است که با واکنش های جدی جامعه جهانی روبرو شده است.

حکومت سرپرست طالبان که تا اکنون از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده، می گوید که آنها بر اساس احکام شرعی عمل می کنند.

جامعه جهانی، احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان را از مهم ترین موارد تعامل با حکومت طالبان می داند و به حفظ آن تاکید می کند.

XS
SM
MD
LG