لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

احمد مسعود: با ادامه "ظلم" طالبان جنگ نیز ادامه می‌یابد


احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان
احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان

جبهه مقاومت ملی افغانستان، هشدار می‌دهد که اگر طالبان به "ظلم" در افغانستان ادامه دهند، دست از جنگ بر نمی‌دارند.

احمد مسعود در گفتگوی تازه‌اش با تلویزیون اروپایی "ARTE" از طالبان خواسته است تا به انتخابات تن دهند و حقوق اساسی بشری افغانان را رعایت کنند.

او می‌گوید هر زمانی که تمام اقشار جامعه در حکومت شامل شوند، صلح، آشتی، دولت‌سازی و ملت‌سازی ممکن می‌شود.

او در این مصاحبه به آموزش و سایر حقوق زنان و دختران افغان اشاره کرد و گفت طالبان باید به تمام حقوق شهروندان کشور احترام بگذارند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در باره اظهارات آقای مسعود در پیام نوشتاری که به رادیو آزادی فرستاده چنین نگاشته: "در افغانستان یک نظام صلح‌آمیز، امن و اسلامی حاکم است، به هیچ‌کس اجازه داده نمی‌شود کشور را دوباره به سمت جنگ و بی‌ثباتی بکشاند. بهتر این است که همه کسانی که از کشور گریخته اند، واقعیت‌ها را درک کنند، آرمان‌های ملت خود را بشناسند و از موضع‌گیری در برابر افغانان خودداری کنند."

پیش از این امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان پس از سفرش به ایران در ماه جدی سال گذشته شمسی در میدان هوایی کابل به خبرنگاران گفته بود که با احمد مسعود و شماری دیگر از رهبران جبهه مقاومت در ایران دیدار کرده اما جزئیات این گفت‌وگو با رسانه ها شریک نشده است.

این در حالی است که جبهه مقاومت ملی در برابر طالبان برای نخستین بار پس از حاکمیت مجدد طالبان بر افغانستان در ولایت پنجشیر تشکیل شد و هر از گاهی از ادامه جنگ‌ها در این ولایت و برخی دیگر ولایات مانند بغلان و تخار و تلفات وارده گزارش می شود – در تازه‌ترین مورد علی میثم نظری از سخنگویان این جبهه روز یکشنبه در حساب توییترش نوشت که نیروهای آنان افراد طالبان را که می‌خواستند بر یک پاسگاه آنان در ولسوالی حصارک پنجشیر حمله کنند، کمین زده اند که در نتیجه ۲۰ تن از طالبان جان باخته اند.اما طالبان در این مورد چیزی نگفته اند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

از سوی دیگر امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان، روز یکشنبه در مراسم یادبود ششمین سالگرد کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان در کابل، جنگ در پنجشیر و بغلان را شایعه خواند:
"دیروز با خارجی‌ها ملاقات داشتم. شما چقدر در مورد بغلان، پنجشیر و اندراب شنیده اید و چقدر آن را تایید کردید، چه اتفاقی افتاده، شما یک خانه را نشان دهید که بیجا شده باشد، یک ملکی را نشان دهید که زخمی شده و به شفاخانه منتقل شده باشد، همه شایعات است، یک پوسته امنیتی را نشان دهید که دشمن بر آن تسلط داشته باشد، یکی هم نیست. ما و شما نباید به تبلیغات دشمن گوش دهیم."

احمد مسعود در این مصاحبه تعداد جنگ‌جویان این جبهه را سه هزار تن یاد کرد و گفت به دلیل کمبود حمایت‌های نظامی، تعداد جنگ‌جویان شان کم است.

پیش از این نیز شماری از سیاست‌مداران و مقام‌های حکومتی پیشین افغانستان در ترکیه دیدار کردند و حمایت خود را از تمامی فعالیت‌های جبهه مقاومت ملی اعلام کردند که بر ضد طالبان است.

اما طالبان همواره مدعی اند که فعالیت‌های جبهه مقاومت خنثی شده و گفته اند که به هیچکس اجازه ادامه جنگ و برهم زدن امنیت داده نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG