لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

درگیری ها در پنجشیر زنده‌گی باشنده های محل را دشوار ساخته است


عکس آرشیف: نیروهای گزمه طالبان در ولایت پنجشیر
عکس آرشیف: نیروهای گزمه طالبان در ولایت پنجشیر

درگیری ها میان نیروهای جبهه مقاومت ملی وگروه طالبان که دراوایل هفته جاری آغاز شده بود٬ هنوز هم در برخی از نقاط ادامه دارد و این درگیری ها باشنده گان محلی را با دشواری های تازه یی رو به رو کرده است.


ملامحمد ۴۱ ساله درمنطقه کُره تاز٬از مربوطات درهٔ عبدالله خیل ٬ زندگی میکند . او میگوید پس از درگیری نیروهای طالبان و شماری از جنگجویان جبهه مقاومت ملی خود را به جای امن رساند تا ازپیامد جنگ درامان بماند. ملامحمد چشمدیدش را ازوضعیت کنونی این دره به ماقصه میکند.

"طالبان نیروهای خود را از طرف نجراب ولایت کاپیسا هم هدایت داده بودند که از آن سمت بالا شده بودند و از طرف حصارک مرکزپنجسبر و کوهبند های مربوط به کاپیسا در نقاط بسیار حاکم که اصلاً من آنجا رفته نمیتوانم اما تمام نقاط را طالبان بالا شدند و بسیار مردم کشته شدند. در هر گوشه و کنار جسد ها است اما حق دفن کردن شان را ندارند مردم بدبخت و بیچاره شدند و زیاد مردم را اذیت کردند."

دلیل درگیری در حداقل یک منطقه از پنجشیر تجلیل از فرا رسیدن عید بوده است

به گفتۀ باشنده های محل علت آغاز درگیری این بود که مردم محل برخلاف اعلان طالبان، عید رمضان را یک روز دیرتر و یکجا با کشور های اسلامی دیگر از جمله عربستان سعودی تجلیل کردند.

ستره محکمۀ طالبان روز یکشنبه را عید رمضان اعلان کرده بود، اما باشنده های درۀ عبدالله خیل برخلاف این حکم، نماز عید را روز دوشنبه ادا کردند.

به گفتۀ باشنده های محل این اقدام و اکنش طالبان را در پی داشت و نیروهای طالبان به محل آمدند تا شماری از علمای دینی محل را بازداشت کنند.

ظاهراً وقتی مردم مانع بازداشت علمای دینی شدند، درگیری آغاز شد.

گل آقا باشنده درهٔ عبدالله خیل میگوید:

طالبان برای سرکوبی افراد مسلح نیرو ها و قطعات نظامی بیشتری را فرستادند ، اما این بار نیروهای جبهه مقاومت ملی مستقر در درهٔ عبدالله خیل به کاروان طالبان حمله کردند.

نیروهای جبهه مقاومت ملی نیز ادعا کرده اند که تلفاتی بر طالبان وارد کرده اند
نیروهای جبهه مقاومت ملی نیز ادعا کرده اند که تلفاتی بر طالبان وارد کرده اند


در مورد آمار تلفات ناشی از این برخورد ارقام ضد و نقیض وجود دارد و هردو طرف ادعا میکنند که به طرف مقابل تلفات سنگین وارد کرده اند.

در مورد ادامه ماجرا یکی از باشنده گان درهٔ عبدالله خیل که به دلایل امنیتی نمیخواهد از او نام ببریم به رادیو ازادی گفت:

" درجستجوی مقاومت گران استند که میخواهند آنها را پیدا کنند که نتوانستند مجبور شدند مردم محل را به شکل گروگان بگیرند و یک تعداد جوانان را به شمول مولوی صاحب خالد و تعداد دیگری از موسفیدان که در حدود ۲۶ نفر میشود در یک کانتینر در همان منطقه زندانی ساختند."

اما طالبان هرگونه بدرفتاری با افراد ملکی را رد میکنند.

ابوبکر صدیق سخنگوی والی طالبان در ولایت پنجشیر به رادیو آزادی گفت:

" ما اطمینان میدهیم که نیروهای امارت اسلامی هیچ گاهی دست به خشونت نمیزنند گویا کسانی را در کانتینر زندانی کردند و یا کسانی را مورد شکنجه قرار دادند این یک اتهام است و حقیقت ندارد ."

این نبرد ها و جو حاکم بر فضای منطقه تاثیر ناگواری بر اطفال نیز بجا گذاشته است. گوشۀ از این دشواری ها را یک کودک هشت ساله حکایت میکند که باشندۀ روستای کان سار درهٔ عبدالله خیل است و به دلایل امنیتی نمیخواهد از او نام بگیریم.

" سه روز میشود که در کوه استیم چیزی به خوردن نداریم مردم بیچاره را به قتل میرسانند و نمیگذارند که طرف کابل برویم." او همچنان گفت که یک برادرش هنگام بالا شدن به کوه٬ افتاد و دستش شکست.

تایید اتهام ها و ادعاهای که دوطرف درگیر مطرح میکنند٬ کار دشواریست، اما آنچه واضح است، این است که درگیری در پنجشیر زنده گی مردم را به شدت متاثر ساخته.

XS
SM
MD
LG