لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۷

کمیته حفاظت از خبرنگاران: طالبان از بازداشت و ارعاب خبرنگاران دست بردارند


آرشیف - یک فرد مسلح حکومت طالبان به یک خبرنگار اشاره کرده که از جریان اعتراضات زنان در کابل عکس برداری نکند
آرشیف - یک فرد مسلح حکومت طالبان به یک خبرنگار اشاره کرده که از جریان اعتراضات زنان در کابل عکس برداری نکند

کمیتۀ بین‌المللی حفاظت از خبرنگاران از وضعیت آزادی بیان در افغانستان نگرانی کرده است.

این کمیته در بیانیۀ تازه خود دیروز دوشنبه از حکومت طالبان خواسته که به ماموران استخبارات‌شان بگویند، بیش از این خبرنگاران را تحت فشار قرار ندهند.

در این بیانیه مشخصاً از جبران لوراند خبرنگار رسانه کابل نیوز یاد شده و گفته شده، "ماموران استخبارات طالبان، جبران لاورند خبرنگار افغان را در ۲۵ اپریل تحت فشار قرار دادند تا گزارش‌های انتقادی را متوقف کند."

جبران لوراند به دلایل امنیتی نخواست با ما صحبت کند، اما او پس از فشارهای استخبارات طالبان، در صفحۀ فیسبوک خود از ترک کار رسانه‌یی نوشت.

او دلیل ترک کار خبرنگاری را جبر روزگار نوشت، اما یکی از نزدیکانش به شرط حفظ هویتش دلیل ترک وظیفۀ آقای جبران را فشارهای طالبان گفته است.

بتلر: طالبان باید تحمل یک رسانۀ مستقل را داشته باشند

استیون بتلر، هماهنگ کنندۀ برنامه آسیایی کمیتۀ بین‌المللی حفاظت از خبرنگاران در واشنگتن دی سی گفته است، حکومت طالبان باید از بازداشت و استفاده از تاکتیک‌های ترس علیه خبرنگاران دست بردارد.

آقای بتلر همچنان در این بیانیه گفته که طالبان باید تحمل یک رسانۀ مستقل را داشته باشند و باید بیاموزند که انتقاد را بدون اقدام تلافی جویانه بپذیرند.

فدراسیون ملی خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی نیز از محدودیت‌های اخیر بر رسانه‌های کشور ابراز نگرانی کرده است.

گران: مسئولان به‌جای آوردن فشار و وضع محدودیت بر رسانه‌ها و خبرنگاران، با آنان همکاری کنند.

محمد گران، معاون این فدراسیون به رادیو آزادی گفت که حکومت طالبان در عوض ایجاد فشار بالای خبرنگاران و رسانه‌ها باید با آنها همکار باشد: "ادامه این وضعیت بر کار رسانه‌ها و خبرنگاران تاثیر منفی می‌گذارد و باور ما این است که مسئولان بر اساس وعده‌های خود به‌جای آوردن فشار و وضع محدودیت بر رسانه‌ها و خبرنگاران، با آنان همکاری کنند."

طالبان به سوالات ما در این‌باره پاسخ ندادند. اما پیش از این بارها موضوع تحت فشار قراردادن رسانه‌ها و خبرنگاران را رد کردند.

کمیتۀ بین‌المللی حفاطت از خبرنگاران همچنان به اخراج مرجان وفا، خبرنگار کلید گروپ در بیستم می در هرات از یک نشست خبری از ادارۀ اطلاعات و فرهنگ طالبان در این ولایت اشاره کرده است.

بانو وفا نیز به دلایل امنیتی حاضر به گفت‌وگو در این باره نشد.

طالبان پس از حاکمیت‌شان در بیش از ۹ ماه گذشته، محدودیت‌ها و فشارهای شدیدی را بر رسانه‌ها و خبرنگاران وارد کرده‌اند.

از بازداشت شماری از خبرنگاران گرفته تا زندانی کردن خالد قادری خبرنگار در هرات و محدودیت‌های شدید بر پوشش مجریان تلویزیونی زن.

کمیته بین‌المللی حفاظت از خبرنگاران گفته تمامی موارد کنترل، محدودیت و ارعاب خبرنگاران در افغانستان از سوی طالبان را مستند کرده است.

XS
SM
MD
LG