لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۸

تهاجم روسیه بر اوکراین قیمت مواد غذایی و نفتی را در افغانستان بلند برده است


بازار مندوی کابل
بازار مندوی کابل

فروشندگان مواد ارتزاقی در کابل می گویند که جنگ جاری در اوکراین تأثیر زیاد روی افزایش قیمت ها در افغانستان داشته است.

تعدادی از فروشنده گان و تاجران افغان در صحبت با خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته اند که جنگ اوکراین منجر به افزایش ازدحام خریداران مواد غذایی از کشور های همسایه گردیده و بازارهای آسیای میانه شده و این امر باعث گردیده است تا قیمت های در افغانستان نیز افزایش یابد.

سید جلیل، عمده فروش در باغ قاضی می گوید:

"زمانیکه جنگ در اوکراین شروع شد، اروپایی ها شروع به خرید مواد ارتزاقی از قزاقستان کردند و این امر باعث شد که قیمت ها بالا برود."

دُرمحمد نیز که جلو دکانش ایستاده می گوید که قیمت مواد ارتزاقی به طور اوسط تا ۷۰۰ افغانی افزایش یافته است:

"هفتصد، هشتصد افغانی تفاوت آمده. بالارفتن قیمت ها جهانی شده. همه جنجال ها بخاطر جنگ روسیه و اوکراین است که این مشکل را برای ما هم به وجود آورده است".

با افزایش قیمت های مواد ارتزاقی٬ توان اقتصادی مردم در مرکز و ولایات تا حد زیادی کاهش یافته است.
با افزایش قیمت های مواد ارتزاقی٬ توان اقتصادی مردم در مرکز و ولایات تا حد زیادی کاهش یافته است.

تهاجم غیر موجۀ روسیه بر اوکراین منجر به افزایش سرسام آور در قیمت های آرد، مواد غذایی، محصولات زراعتی و نفت در افغانستان شده و این کشور را که از قبل دچار بحران بشری و اقتصادی شده بود، وارد یک بحران عمیقتر کرده است.

اسوشیتدپرس با وحیدالله غازی خیل، یکی از کارشناسان اقتصادی نیز صحبت کرده و از او پرسیده که چرا جنگ در اوکراین روی بازارهای افغانستان تأثیر گذاشته است:

"از نظر اقتصادی افغانستان را به خاطری تحت تأثیر قرار داده که افغانستان گندم، نفت و روغن را از قزاقستان وارد می کند. جنگ تمام منطقه به ویژه افغانستان را تحت تأثیر قرار داده است"

از سوی هم حکومت طالبان از جامعه جهانی گلایه دارد که با آغاز بحران در اوکرایین مردم افغانستان را فراموش کرده و کمک های اساسی را به افغانها ارسال نمی کند.

عبدالسلام سادات، معاون وزارت کار و امور اجتماعی طالبان می گوید:

"افغانستان با یک فاجعه روبه رو است. اما دنیا می خواهد خود را با روان کردن یک بوری آرد و پنج کیلو روغن٬ بشردوست معرفی کند. در حالی که این، هیچ درد ملت ما را دوا نمی کند".

بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل متحد، در چند ماه گذشته دسترسی مردم افغانستان به تخم بذری، کود کیمیاوی و آب برای آبیاری محدود شده، فرصت های شغلی کمیاب است و مردم برای خریداری مواد غذایی به شدت مقروض شده اند.

گزارش های جداگانه هفته گذشتۀ سازمان ملل، کمیته بین المللی نجات و موسسه نجات کودکان تایید می کند که حدود ۲۰ میلیون تن در افغانستان با گرسنگی شدید روبرو اند که ده میلیون تن آنها کودکان هستند.

XS
SM
MD
LG