لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۲

کمبود آب آشامیدنی صحی در بادغیس سبب بروز بیماری های فراوان شده است


مشکل کمبود آب در ولایت بادغیس
مشکل کمبود آب در ولایت بادغیس

باافزایش فقر وبیکاری دررولایت بادغیس،حال کمبود آب آشامیدنی به یک مشکل بزرگ درشهر قلعهٔ نو مرکزاین ولایت مبدل شده و تعداد بیماران نیز در نتیجه نوشیدن آب های غیر صحی افزایش یافته است.

باشنده گان شهرقلعه نو میگویند قیمت آب آشامیدنی صحی دوبرابرشده وآنان توان خریداری آنرا ندارند.

سید انور ۳۸ ساله باشنده شهر قلعهٔ نو که پنج عضو خانواده دارد، مجبور است که روزانه آب نوشیدنی را بخرد. اما در یک ماه اخیر به خاطر دو برابر شدن قیمت آب نوشیدنی، دیگر نمی تواند که به خانواده اش آب صحی را فراهم سازد. او به رادیو آزادی گفت که در گذشته دو لیتر آب به یک افغانی بود٬ اما حالا آب را به یک افغانی میخرد:

:" به خانه خود آب نل ندارم، آب شیرین به مشکلات به گیر ما میاید. مزدوری نیست، غریبی نیست و روز ده روپیه گیر بیاید یا نیاید. ما شبانه روزی دو بشکه هژده لیتری آب شیرین ضرورت داریم اما بعضی وقت ها این آب را نمیتوانیم به دست بیاوریم.."

آب های زیر زمینی شهر قلعه نو مرکزولایت بادغیس شور و غیر قابل نوشیدن است.

برخی از افراد با تانکرهای شخصی آب نوشیدنی را از چاه ها و چشمه ها در ولسوالی قادس بادغیس به شهر قلعه نو میاورند و پس از تصفیه به فروش می رسانند.

دوتن از باشنده گان ولایت بادغیس هنگام دریافت آب آشامیدنی
دوتن از باشنده گان ولایت بادغیس هنگام دریافت آب آشامیدنی


عبدالکریم باشنده بادغیس می گوید، بیشتر اوقات مجبور است که بخاطر فقروبیکاری، به جای آب شیرین، آب شور و غیر صحی را با خانواده اش استفاده کند.

:" یک بشکه ده لیتری آب شیرین را به ده روپیه میدهند. دو روز می شود که از آب نل استفاده می کنیم چون آب شیرین نداریم و مشکلات زیاد است. اگر آب شیرین از یک طرفی مثلا قرار بود از قادس بیاید بسیار خوب می شود و مشکلات ما مردم بادغیس حل شود."

اما مسوولان اداره آبرسانی بادغیس می گویند که با تکمیل کار شبکه آبرسانی، همه باشنده گان شهر قلعه نو از آب آشامیدنی صحی برخوردار خواهند شد.

در بسیاری از ساحات ولایت بادغیس آب صحی آشامیدنی نیست

به گفته عبدالسلام محمدی رئیس آبرسانی بادغیس، کار احداث لوله انتقال آب شیرین از ولسوالی قادس به شهر قلعه نو به طول 43 کیلومتر رو به تکمیل شدن است.

او می افزاید، تنها وصل ساختن جریان آب به خانه ها باقی مانده که به علت نبود بودجه کار این پروژه ۴۵۰ میلیون افغانی تعطیل است.

محمدی به رادیو آزادی می گوید، شش حلقه چاه عمیق در ولسوالی قادس حفر شده و قرار است آب این چاه ها توسط لوله به یک ذخیره سه هزار لیتری به شهر قلعه نو انتقال شود و پس از آن توسط شبکه آبرسانی به خانه های مردم برسد.

:" حدود سی درصد از مردم به آب آشامیدنی صحی دسترسی دارند و تعداد هفتاد درصد که دسترسی ندارند منتظر شبکه جدید آب رسانی از ولایت قادس استند. در دوره جمهوریت کار کندن کاری و دفن پیپ های شبکه در داخل شهر قلعه نو جریان داشت که حدود هفتاد و پنج درصد کار شبکه داخل شهری تکمیل شد."

تعداد بیماران ناشی از نوشیدن آب غیر صحی در بادغیس افزایش یافته است
تعداد بیماران ناشی از نوشیدن آب غیر صحی در بادغیس افزایش یافته است


برخی از داکتران هشدار می دهند که نوشیدن آب شور و غیر صحی باعث شیوع امراض در میان باشنده گان شهر قلعه نو شده است.آصف جویا یکی از این داکتران است. او در این باره به رادیو آزادی بیشترگفت:

" این مشکل باعث شده است که بیماری های زیادی از جمله تکلیف گرده و معده به وجود بیاید، چون اکثر منابع آبی که اینجا وجود دارد آب چشمه ها و شبکه آبرسانی همه مخلوط با گچ، سیماب و نمک است."

پروژه انتقال آب شیرین از ولسوالی قادس به شهر قلعه نو در سال ۱۳۹۴ آغاز شد و بارها کار آن به علت های نامعلوم متوقف گردید.

بودجه پروژه آبرسانی از سوی بانک جهانی تمویل میشد و اکنون به گفته رئیس آبرسانی بادغیس به خاطر نبود بودجه این پروژه کلان بی سرنوشت و نیمه کاره مانده است.

دیده شود که رویاهای بسیاری از مردم قلعه نو به شمول سید انور و عبدالکریم برای بهره مند شدن از آب آشامیدنی شیرین و صحی به واقعیت مبدل خواهد شد یا خیر؟

XS
SM
MD
LG