لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۷

هلال احمر قطر: برای بررسی بحران بشری در افغانستان به بحث بین‌المللی نیاز است


ارشیف: په کابل کې وچې ډوډۍ ته منتظرې مېرمنې او ماشومان
ارشیف: په کابل کې وچې ډوډۍ ته منتظرې مېرمنې او ماشومان

مسئولان جمعیت هلال احمر قطر می‌گویند، برای بررسی بحران بشری در افغانستان به یک بحث بین‌المللی نیاز است.

علی بن حسن الحمادی، منشی عمومی این نهاد روز گذشته در نشستی که به هدف بررسی وضعیت بشری در افغانستان و چگونگی کمک‌های بشری جامعۀ جهانی در دوحه برگزار شد، گفت که برای حل بحران بشری در افغانستان به تحرکات جامعۀ جهانی ضرورت است.

در این نشست به شمول علی بن حسن الحمادی منشی عمومی هلال احمر قطر، الکساندر ماتیو مسئول منطقه‌ای صلیب سرخ و سره میاشت برای آسیا، ایلو فیلیون رئیس آی آر سی در افغانستان، مطیع‌الحق رئیس سره میاشت طالبان و شماری از نماینده‌گان و سفرای کشورهای خارجی شرکت کرده بودند.

آرشیف، کمک صلیب سرخ و سره میاشت به شماری از افغان‌ها در افغانستان
آرشیف، کمک صلیب سرخ و سره میاشت به شماری از افغان‌ها در افغانستان

در اعلامیۀ منتشر شده از سوی سره میاشت قطر نوشته شده که در این نشست روی وضعیت بشری در افغانستان و در کنار آن روی راه‌های کاهش تأثیرات آن بر افغان‌ها بحث شد.

در اعلامیه به نقل از علی بن حسن الحمادی منشی عمومی هلال احمر قطر نگاشته شده بود که آنان تأکید کردند که چگونه نیازمندی‌های افغان‌هایی که با مشکل روبه‌رو هستند را پوره کنند و در کنار آن افغانستان را که از چندین دهه به این طرف در آتش جنگ سوخته است، از این حالت نجات بدهند تا ثبات و امنیت مردم آن تأمین شود.

اعلامیه افزوده است، در این نشست توافق شد که چگونگی وضعیت بحران بشری در افغانستان از نزدیک بررسی شود، نیازمندی‌های عاجل و آن‌چه سبب نجات زنده‌گی مردم می‌شود مشخص گردد و در کنار آن خلاهایی در سکتورها مشخص شود که راه حل دایمی را برای مشکلات فعلی افغانستان باز می‌کند.

در اعلامیۀ هلال احمر قطر این نیز تذکر داده شده که آنان به جهان دعوت دادند که مسئولیت بشردوستانه‌شان را در برابر کشوری ادا کنند که از نزدیک به نیم قرن مرکز سیاست جهان بوده و تخریب شده‌است.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، تهدید بحران بشری متوجۀ افغان‌ها شده‌است.

آرشیف، کمک صلیب سرخ به شماری از افغان‌های بی‌بضاعت
آرشیف، کمک صلیب سرخ به شماری از افغان‌های بی‌بضاعت

گزارش‌های سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که بیشتر از نیم نفوس افغان‌ها با گرسنه‌گی روبه‌روهستند و چیزی برای خوردن ندارند.

هرچند طالبان بارها از جامعۀ جهانی خواسته است که در این شب و روزهای دشوار دست افغان‌ها را بگیرند، اما شرایطی را که جامعۀ جهانی برای بیرون رفت افغانستان از این وضعیت پیشنهاد کرده، طالبان یکی آن را هم نپذیرفته است.

XS
SM
MD
LG