لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۱

بانک مرکزی افغانستان سیستم بانکداری اسلامی را ایجاد می‌کند


بانک مرکزی یا د افغانستان بانک
بانک مرکزی یا د افغانستان بانک

پس از گذشت حدود ۱۰ ماه از حاکمیت طالبان در افغانستان، حالا بانک مرکزی افغانستان می‌گوید، تلاش‌ها به هدف تغییر سیستم کنونی بانکداری متعارف٬ به سیستم بانکداری اسلامی ادامه دارد.

بانک مرکزی افغانستان در کنترول طالبان است .

صابر مومند، سخنگوی این بانک روز دوشنبه در این مورد به رادیو آزادی گفت :

"درنشست نوبتی بورد شریعت در مورد نظام بانکداری اسلامی و تطبیق آن بحث‌های همه جانبه صورت گرفت. چون نظام بانکداری اسلامی در کشورهای پیشرفته وجود دارد، این نظام در افغانستان نیز که یک پروسه زمانگیر است به گونۀ تدریجی تطبیق می‌شود."

اما آقای مومند در این مورد جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

در حال حاضر بیشتر معاملات بانکی در بانک مرکزی افغانستان و بانک های خصوصی با استفاده از سیستم بانکداری متعارف انجام می‌شود، اما با آمدن حکومت طالبان تلاش‌ها بر این است تا این سیستم به سیستم بانکداری اسلامی تغییر کند.

در سالهای اخیر سیستم بانکداری اسلامی نیز در شماری از بانک های خصوصی افغانستان رایج شده بود
در سالهای اخیر سیستم بانکداری اسلامی نیز در شماری از بانک های خصوصی افغانستان رایج شده بود

عبدالله واحدیار، آگاه امور اقتصادی سیستم بانکداری اسلامی را یک سیستم خوب می‌داند، اما تأکید می‌کند که باید این سیستم به صورت بهتر آن تطبیق شود تا نتیجۀ موثری داشته باشد.

آقای واحدیار به رادیو آزادی گفت :

"با ایجاد سیستم بانکداری اسلامی نیاز است با کشورهای که سیستم بانکداری اسلامی در آنها توسعه یافته است روابط و کار و بار تجارتی بیشتر شود. نکته مهم اینست که باید این سیستم به صورت درست و بهتر آن تطبیق شود."

سیستم بانکداری اسلامی نیاز به تطبیق درست و نظارت دقیق دارد

آقای واحدیار به گونۀ مثال از توسعۀ سیستم بانکداری اسلامی در ترکیه یادآوری کرد و تأکید کرد که در افغانستان نیز باید در این مورد توجۀ بیشتر شود.

بانکداری متعارف، نوعی نظام بانکی مبتنی بر سود است و هدف از آن کسب درآمد از طریق دریافت سود از مشتریان است.

اما بانکداری اسلامی نوعی بانکداری یا فعالیت بانکی است که با احکام اسلام (به‌ویژه مقرراتی برای مقابله با سود ) همخوانی دارد و در قالب اقتصاد اسلامی تعریف می‌شود.

درحال حاضردر کنار بانک مرکزی افغانستان شماری از بانک‌های خصوصی نیز فعالیت دارند که بعضی از آنها با استفاده از سیستم بانکداری اسلامی خدمات را به مشتریان شان عرضه می‌کنند."

XS
SM
MD
LG