لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

افزایش هزینۀ حج امسال در سایۀ مشکلات اقتصادی مردم افغانستان


آرشیف، شماری از حجاج افغان
آرشیف، شماری از حجاج افغان

وزارت ارشاد، حج و اوقاف حکومت طالبان اعلام کرده که هزینۀ هر زائر حج نزدیک به ۴۰۰ هزار افغانی خواهد بود.

شماری از افغان‌هایی که امسال به حج می‌روند، می‌گویند که قادر به تأمین هزینۀ تعیین شده از سوی وزارت ارشاد، حج و اوقاف حکومت طالبان برای سفر حج نیستند و این هزینه برای برخی زائران حج سنگین است.

حاجی محمد گل، باشندۀ ولایت غزنی در این‌ باره به رادیو آزادی گفت: "قیمت دو برابر شده، قبلاً دو هزار دالر بود، اما حالا تا چهار هزار و چند صد دالر است، بنابر این مردم عام نمی‌توانند فریضه حج را انجام دهند."

شمس‌الحق، باشندۀ ولایت کندز نیز دیدگاه مشابهی دارد.

او می‌گوید: "ما به ریاست حج و اوقاف ولایت کندز مراجعه کردیم، برای ما گفته شد که قبلا ۲،۴۰۰ دالر هزینه آن بود و حالا ۴،۶۰۰ دالر است، ثبت نام برای من و سایر دوستانی‌که به این‌جا آمده اند سخت است."

آرشیف، شماری از حجاج افغان
آرشیف، شماری از حجاج افغان

با این حال حکومت طالبان اعلام کرده که بر اساس برآورد وزارت ارشاد، حج و اوقاف‌شان سفر حج امسال برای هر زائر حج حدود ۴۰۰ هزار افغانی هزینه خواهد داشت.

در اعلامیۀ این وزارت آمده است، این مراسم برای زائران حج سنی مذهب ۳۷۱،۷۰۰ افغانی و برای اهل تشیع ۳۷۶،۲۰۰ افغانی هزینه خواهد داشت.

مراسم حج برای زائران حج سنی مذهب ۳۷۱،۷۰۰ افغانی و برای اهل تشیع ۳۷۶،۲۰۰ افغانی هزینه خواهد داشت.

فضل محمد حسینی، سخنگوی این وزارت در بارۀ افزایش قیمت سفر حاجیان نسبت به سال‌های گذشته به رادیو آزادی می‌گوید: "همه این پول صرف خدمات حاجیان می‌شود. امسال قیمت حج به شدت به‌خاطر مالیات اعمال شده از سوی عربستان سعودی افزایش یافته است و همچنین افزایش قیمت سوخت طیاره در بازار جهانی افزایش یافته و تکت‌ها هم بالا رفته است."

آقای حسینی می‌گوید، دلیل تفاوت میان هزینۀ سفر حاجیان شیعه و سنی این است که مراسم حج شیعه‌یان بر اساس فقه جعفری ادا می‌شود و ارائه خدمات لازم نیازمند هزینه بیشتر است.

حج رکن پنجم اسلام است. این مراسم به تمام مسلمانانی فرض است که توانایی مالی و بدنی لازم را دارند.

بيت‌الله شريف
بيت‌الله شريف

افغانستان در حال حاضر با بحران اقتصادی روبه‌رو است و فقر هر روز در حال گسترش است.

محمد محق، عالم دین در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید: "در تاریخ اسلام پیروان تفکر عارفانه به این نظر اند، آن پولی که برای مراسم حج هزینه می‌شود اگر به نیازمندان و یتیمان کمک شود، ثواب آن خیلی بیشتر است."

امسال ۱۳،۵۸۲ تن از افغانستان برای مراسم حج به عربستان سعودی سفر می‌کنند.

وزارت ارشاد، حج و اوقاف حکومت طالبان می‌گوید، امسال ۱۳،۵۸۲ تن از افغانستان برای مراسم حج به عربستان سعودی سفر می‌کنند.

این در حالی‌ست که پیش از همه‌گیری ویروس کرونا همه ساله حدود ۳۰ هزار زائر برای ادای مراسم حج فرضی به عربستان سعودی می‌رفتند.

XS
SM
MD
LG