لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

تآخیر در برگزاری امتحان کانکور؛ دختران نگران اند


شماری از محصلین پوهنتون کابل
شماری از محصلین پوهنتون کابل

دخترانی که در یک سال گذشته برای آزمون کانکور سال ۱۴۰۱ شمسی آمادگی گرفته اند٬ منتظر اعلان برگزاری کانکور اند و نگرانی دارند که شاید به دختران اجازه اشتراک در امتحان کانکور داده نشود.

این دختران می‌گویند بر خلاف سال‌های گذشته، تا هنوز برای امتحان کانکور انگشت نگاری نشده‌اند و روشن نیست چی زمانی کانکور برگزار خواهد شد.

عاطفه قربانی در سال ۱۳۹۹ شمسی از مکتب فارغ شد و یک سال گذشته را برای موفقیت در کانکور درس خوانده است.

او با وجود تحولات اخیر و تاثیر آن بر وضعیت آموزش دختران اما باز هم به صنف‌های آمادگی کانکور شرکت کرده است و حالا منتظر برگزاری آزمون کانکور است.

او از این می‌ترسد٬ آن‌گونه که دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب محروم شدند، از اشتراک در آزمون کانکور نیز محروم شوند.

"متاسفانه هر روز یک رقم خبر برای ما می‌دهند، اخیرا گفته شده بود ماه اسد برای شما اعلان می‌کنیم و پانزده اسد می‌گوییم که امتحان چی وقت برگزار می‌شود که این خودش یک مشکل بزرگی است این‌قدر تاخیر زیاد او هم دقیق مشخص نیست که امتحان در برج اسد گرفته می‌شود یانه."

دختران دانش آموز که پیش از حاکمیت دوباره طالبان از مکتب فارغ شده اند٬ تا کنون منتظر اعلان امتحانات کانکور هستند
دختران دانش آموز که پیش از حاکمیت دوباره طالبان از مکتب فارغ شده اند٬ تا کنون منتظر اعلان امتحانات کانکور هستند

مژگان باشنده هرات اما مانند عاطفه زیاد به برگزاری آزمون کانکور امیدوار نیست به همین دلیل هم ماه‌‎هاست از آمادگی برای این امتحان سرنوشت ساز دست کشیده است و می‌گوید چراغ آرزوهایش برای آینده تحصیلی بهتر هر روز کور تر می‌شود.

"او کتاب‌های که قبلا مطالعه کرده بودم، کمی خواندم بعد از آن دیگه هیچ نشد بخوانم چون صنفی‌هایم هم نمی‌خوانند و می‌گویند اگر امتحان کانکور برگزار می‌شد حالا باید بایومتریک می‌شدیم."

هر سال در ماه‌های جوزا ثبت نام برای آزمون کانکور آغاز و امتحان کانکور برخی ولایات برگزار می‌شد.

هر سال در ماه‌های جوزا ثبت نام برای آزمون کانکور آغاز و امتحان کانکور برخی ولایات برگزار می‌شد.

درحالی تاخیر در آزمون کانکور بر روحیه دختران فارغ مکتب‌ها تاثیر منفی گذاشته که وزارت تحصیلات عالی طالبان می‌گوید که به زودی امتحان کانکور در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

مولوی احمد تقی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی می‌گوید که فورمه ثبت نام برای متقاضیان امتحان کانکور توزیع شده است.

"اگر کسی از ولایات از فورمه باز مانده باشد عملا فورمه اداره ملی امتحان توزیع می‌شود و آنان می‌توانند فورمه ها را بدست بیاورند. تاریخ برگزاری امتحان هم از سوی اداره ملی امتحانات با هماهنگی وزارت تحصیلات عالی به زودی اعلام خواهد شد."

این درحالی است که دختران دانش آموزی که در سال ۱۴۰۰ شمسی شامل صنف دوازدهم مکتب بودند، با حاکمیت طالبان از آموزش محروم شده و آخرین سال آموزشی شان نیمه تمام مانده است و قادر به اشتراک در امتحان کانکور امسال نخواهند بود.

طالبان در دور دوم حاکمیت خود مکاتب را روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته‌اند، آنان دلیل این تصمیم را امر رهبری شان دانسته اند.

وزارت معارف طالبان همواره گفته تمام آمادگی‌ها برای بازگشایی مکاتب دخترانه وجود دارد و آنان منتظر دستور رهبری استند.

اما بیش از نه ماه است که این دستور صادر نشده است.

XS
SM
MD
LG