لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۵

داکتر عبدالله عبدالله به افغانستان برگشت


داکتر عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به روز شنبه به کابل برگشت
داکتر عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به روز شنبه به کابل برگشت

داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی نظام جمهوریت به روز شنبه به افغانستان بازگشت.

آقای عبدالله در میدان هوایی بین المللی کابل به رسانه‌ها گفت، برای دیدار خانواده‌اش از افغانستان رفته‌بود و خوشحال است که دوباره به وطن برگشته است.

"دوباره برگشتیم به افغانستان به وطن خود و آرزوی من همین است که مردم افغانستان در آرامی در سایه عدالت و فضای خوب در کشور بتوانند زندگی کنند این کوشش زیاد را از همه می‌خواهد خصوصا از مسوولین حکومت سرپرست."

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی در نظام جمهوری پیشین ۴۳ روز پیش کابل را مقصد دُبی ترک کرد و از آن‌جا به هند رفت.

تعدادی از مقامات پیشین و عده یی از طالبان در میدان هوایی کابل از داکتر عبدالله عبدالله استقبال کردند
تعدادی از مقامات پیشین و عده یی از طالبان در میدان هوایی کابل از داکتر عبدالله عبدالله استقبال کردند


او در جریان اقامت اش در هند،با شماری از مقام‌های خارجی نیز دیدار هایی داشته است.

دیوید مارتینو سفیر فرانسه در افغانستان در اول ماه جون در حساب رسمی توییتر خود نوشت که با آقای عبدالله در مورد وضعیت افغانستان تحت کنترل طالبان و چالش‌های پیش روی افغانان گفتگو کرده است.

عبدالله عبدالله پس از خروج خود از کشور، با توماس ویست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان نیز دیدار داشته است.

در موردی هم آقای عبدالله پس از خروج اش از افغانستان، در بیست و سوم ماه ثور در صفحۀ فیس بوک اش نوشت که نظامیان در پنجشیر، تخار، اندراب‌ها و خوست دست به محکمۀ صحرایی، کشتار و شکنجۀ غیرنظامیان زده اند و آن را نکوهش کرد.

آقای عبدالله نوشته بوده که "ادامۀ سیاست‌های سرکوب کننده و اعمال محدودیت‌ها بر دختران و زنان موجب انزوای بیشتر کشور و افزایش تنش‌های قومی خواهد شد. و سرانجام کشور را به جنگ‌های داخلی سوق خواهد داد."

هرچند در آن زمان در این بخش‌ها درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای جبهۀ مقاومت ملی ادامه داشت و طالبان متهم شده بودند که با غیرنظامیان در آن‌جاها برخورد درست ندارند، اما آقای عبدالله از هیچ گروه نظامی نام نبرد. طالبان این اتهام‌ها را همواره رد کرده اند.

همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که عبدالله عبدالله و حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین، از سوی طالبان در بند خانه‌گی هستند و به آقای عبدالله اجازه خروج مشروط از کابل داده شده بود.

خود آقای عبدالله هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده است، اما حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین، گفته بود که طالبان دو بار جلو سفر او را گرفته اند.

عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای مصالحه ملی در حالی به کابل باز می‌گردد که کمیسیون ارتباط طالبان با سیاست‌مداران افغان گفته است که چندین مقام از نظام پیشین با تلاش‌های آنان به افغانستان بازگشته اند.

اما انتقاد این است که طالبان از این روند فقط برای منافع سیاسی استفاده کرده اند و تاکنون هیچ مسئولیتی به مقاماتی که به افغانستان بازگشته اند واگذار نشده است.

از طالبان درباره بازگشت آقای عبدالله به کشور پرسیدیم اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در این مورد پاسخ نداد.

XS
SM
MD
LG