لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۵

روند تخریب کشتزار های بنگ و کوکنار در فراه ادامه دارد


عکس آرشیف: کشتزار کوکنار
عکس آرشیف: کشتزار کوکنار

ادارهٔ محلی طالبان در ولایت فراه کار زار تخریب کشتزارهای بنگ و کوکنار را در حالی آغاز کرده است که بسیاری از دهقانان هنوز هم در انتظار دریافت کشت بدیل هستند.

مسوولان حکومت محلی طالبان در فراه می گویند ۳۰جریب کشتزار های بنگ را در این ولایت تخریب کردند و این کارزار همچنان جریان دارد.

روند تخریب کشتزار های بنگ و کوکنار از ولسوالی خاک سفید ولایت فراه آغاز شده است.

دهقانان می‌گویند که آنان پیش از صدور فرمان رهبر طالبان در مورد منع کشت کوکنار٬ این زمین ها را تخم پاشی کرده بودند.
یکی از دهقانان در مورد چنین گفت:

"ما پیش از فرمان امیرالمومنین این ها را کشت کرده بودیم. نیت ما این بود٬ زمانیکه آرامی شود این‌ها را دوباره تخریب و بجایش جواری بکاریم پس حالا که آنان امر کرده اند٬ گندم می‌کاریم".

عارف عدیل سخنگوی فرماندهی‌ پولیس طالبان در فراه می گوید آنان برای عملی ساختن فرمان رهبر شان این کارزار را راه اندازی کرده اند. ملا هبت الله رهبر طالبان چندی پیش کشت کوکنار و دیگر گیاه‌های نشئه‌آور را ممنوع کرد.

این فرمان ملا هبت الله آخندزاده رهبر حکومت طالبان در مورد کشت کوکنار به تاریخ ۱۴ حمل امسال منتشر شد.

یک ماه بعد از صدور این فرمان٬ اداره سرمفتش امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی گفت که راهبرد حکومت طالبان در مورد منع کشت کوکنار روشن نیست و این مسئله سبب رونق بازار فروش تریاک در جنوب افغانستان شده است.

سیگار در گزارش سه ماهه خود که آن‌زمان به کانگرس امریکا فرستاده بود، همچنان گفته است، دهقانان در افغانستان زمستان سرد و خُشکسالی شدید را پشت سر می گذرانند، در چنین یک حالت منع کشت کوکنار خیلی عملی به نظر نمی رسد.

بسیاری از دهقانان شکایت دارند که تاکنون هیچ کمکی در زمینه کشت بدیل به آنان صورت نگرفته است
بسیاری از دهقانان شکایت دارند که تاکنون هیچ کمکی در زمینه کشت بدیل به آنان صورت نگرفته است

با این حال عارف عدیل گفت افرادی که مانع عملی کردن این فرمان شوند با برخورد قانونی طالبان مواجه خواهند شد.

سخنگوی فرماندهی پولیس حکومت طالبان در فراه گفت این کار زار تا زمانی که کشت بنگ در فراه کاملا محود شود، ادامه خواهد داشت.

در این حال بسیاری از دهقانان در فراه و سایر ولایات افغانستان در انتظار دریافت کمک برای کشت بدیل کوکنار هستند. حکومت طالبان در این زمینه وعده همکاری داده است٬ اما تاکنون کار عملی در زمینه صورت نگرفته است.

حکومت طالبان در حالی دست به تخریب کشتزارهای کوکنار و بنگ زده است که این گروه پیش از حاکمیت دوباره در افغانستان٬ بارها از سوی نهادهای بین المللی متهم شده بودند که با قاچاق مواد مخدر فعالیت های مسلحانه خود را در افغانستان تمویل می کنند.

XS
SM
MD
LG