لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۳

دو تن از رهبران حزب اسلامی ترکستان در شمال افغانستان دیده شده اند


تصویر آرشیف: یکی از اعضای حزب اسلامی ترکستان
تصویر آرشیف: یکی از اعضای حزب اسلامی ترکستان

حزب اسلامی ترکستان که با القاعده و طالبان نزدیک است٬ یک ویدیوی رهبر این حزب٬ عبدالحق ترکستانی٬ را نشر کرد که نشان میدهد نامبرده در افغانستان است.


نظر به گزارش نشریه لانگ وار ژورنال٬ ویدیوی نشر شده توسط حزب اسلامی ترکستان نشان میدهد که رهبر این حزب ترکستانی در اواسط ماه می با دوستان خود عید را در افغانستان تجلیل کرده است. در این ویدیو در پهلوی عبدالحق ترکستانی عبدالسلام الترکستانی که یک رهبر دیگر این حزب می باشد دیده میشود.

این در حالیست که طالبان می گویند به خارجی ها اجازه نمیدهند در قلمرو افغانستان فعالیت داشته باشند.

لانگ وار ژورنال می نویسد که عبدالحق ترکستانی با دیگر اعضا و رهبران مهم حزب خود اکنون یکجا در شمال افغانستان مستقر شده اند و دو مقام استخباراتی امریکا که از این ویدیو خبر داشتند می گویند که این ویدیو در شمال افغانستان ثبت شده است.

خبرنگار و تحلیلگر امور سیاسی سمیع یوسفزی در مورد حزب اسلامی ترکستان می گوید این حزب در دوران جهاد مردم افغانستان بر علیه شوروی سابق به افغانستان رفته بود و بعد از سقوط حکومت آنوقت طالبان به وزیرستان انتقال کرد. او افزود :

« بعد از سقوط دوره اول حکومت طالبان آنها به وزیرستان رفتند و در آنجا رهبر آنها حسن مقصوم کشته شد. آنها در آنوقت بر علیه ظلم در برابر مسلمان در چین قیام کرده بودند ، البته تعداد آنهابسیار کم است و در ۲۰ سال گذشته در ولایت های شمالی افغانستان مستقر بودند.»

این گروه در دو دهه گذشته درافغانستان و پاکستان عملیات نظامی راه اندازی میکرد.

سیمع یوسف‌زی تحلیلگر سیاسی
سیمع یوسف‌زی تحلیلگر سیاسی

سمیع یوسفزی می گوید وقتی که اردوی پاکستان عملیات را علیه تحریک طالبان پاکستانی و دیگر افراطگرایان در وزیرستان آغاز کرد ، حزب اسلامی ترکستان اکثر جنگجویان خودرا به افغانستان انتقال داد. اما یک تعداد از اعضای آن که افراد عادی هستند هنوز هم در پاکستان بنام افغان زنده گی می کنند.

در سالهای اخیر بسیار ویدیو های تبلیغاتی این گروه در افغانستان به نشر رسیده. در این ویدیو ها افراد خُرد سال هم دیده میشوند که با طالبان یکجا در کمپ ها تعلیمات نظامی کسب میکنند.

ارودی امریکا قبل از خروج از افغانستان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ چندین حمله بر اهداف حزب اسلامی ترکستان در افغانستان انجام داده بود.

در یکی از این حملات در اوایل سال ۲۰۱۸ یک کمپ آنها در یک منطقه دور افتاده ولایت بدخشان در نزدیکی سرحد با تاجکستان هدف قرار داده شد. از این کمپ حزب اسلامی ترکستان و دیگر گروه های تروریستی استفاده می کردند.

XS
SM
MD
LG