لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۶

اعلام آمادگی کمک به زلزله زدگان در داخل و خارج از افغانستان


ویرانی ناشی از زلزله اخیر در ولایت پکتیکا
ویرانی ناشی از زلزله اخیر در ولایت پکتیکا

در پی وعدۀ کمک به زلزله زدگان در داخل و خارج از افغانستان، دولت طالبان می‌گوید که برخی از کمک‌ها به افغانستان رسیده و برخی دیگر در راه است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان از شفافیت در رساندن کمک‌ها به آسیب دیدگان اطمینان داد: "زلزله‌زدگان تاکنون کمک‌های زیادی از داخل و خارج کشور دریافت کرده اند، برخی رسیده اند و برخی در راه هستند. در خصوص شفافیت باید توجه داشت که تمامی وزارتخانه‌های امارت اسلامی نمایندگان خود را دارند. به آنها گفته شده که چگونه بر کمک‌ها نظارت کنند، ما سعی می‌کنیم به افراد نیازمند کمک کنیم."

آقای مجاهد می‌گوید، تمام تلاش‌ها برای کمک به خانواده‌های قربانیان انجام می‌شود.

امریکا، چین، ترکیه، هند، پاکستان، قطر، کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ، دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد و برنامۀ جهانی غذا تاکنون وعدۀ کمک به زلزله زدگان داده اند، اما تا هنوز میزان و چگونگی این کمک‌ها مشخص نشده است.

زلزله صبح چهارشنبه در افغانستان به مردم ولایت‌های پکتیکا، پکتیا، خوست و ننگرهار تلفات جانی و مالی وارد کرد، اما بیشترین آسیب به باشندگان پکتیکا و خوست وارد شده است.

در همین حال نقیب الله ساحل، رئیس یک نهاد خیریه در کابل می‌گوید، تنها در ۲۴ ساعت ۱۲ هزار قلم مواد ضروری را که شامل کمپل، خیمه، وسایل آشپزخانه و البسه می‌شود به پکتیکا و خوست فرستاده اند.

به گفتۀ او، تنها در کابل ۱۵ خیمۀ جمع‌آوری کمک به زلزله زدگان برپا شده و این روند در هرات، ننگرهار، پکتیکا و خوست نیز آغاز شده است: "ما از دیروز بسیاری از مواد ضروری را جمع آوری کرده ایم و این روند هنوز ادامه دارد، ما برای حدود ۱۵۰۰۰ نفر اجناس جمع آوری کرده ایم، ما یک کمپاین قوی را در خارج از کشور برای جمع آوری کمک راه اندازی کرده ایم. افغان‌های مقیم کشورهای آلمان، ایالات متحده آمریکا، استرالیا ،انگلستان و کانادا تعهد پول بیشتری را داده‌اند."

از دو روز به این‌سو شمار زیادی از افغان‌های مقیم خارج روند جمع‌آوری کمک‌ها از طریق نهادهای خیریه به این زلزله‌زدگان را آغاز کرده اند.

روند گردآوری پول برای کمک به زلزله زدگان در ولایت ننگرهار
روند گردآوری پول برای کمک به زلزله زدگان در ولایت ننگرهار

موسسات خیریه مستقر در افغانستان، تاجران ملی و بنیادهای خیریه افغانها در بیرون از افغانستان صدها میلیون افغانی به زلزله زدگان کمک کرده اند.

محمد خان کتوازی، بزرگ قومی پکتیکا گفت، از زمان وقوع این رویداد تا به حال شماری از تاجران و بنیادهای خیریه برای کمک به زلزله زده‌ها با او به تماس شده اند.

از سوی دیگر راشد خان، بازیکن کریکت افغانستان با انتشار پیامی در توییتر خود از دیگر بازیکنان ثروتمند جهان درخواست کمک کرده است.

بر اساس آمار رسمی، در نتیجۀ زلزلۀ سه‌شنبه شب در پکتیکا، خوست و ننگرهار نزدیک به ۱۰۰۰ تن جان باختند و ۷۴۷ تن دیگر زخمی شدند.

به گفتۀ مقام‌های طالبان، احتمال دارد که این آمار افزایش یابد.

اما دیروز آمار متناقضی نشر شد که شمار جان‌باختگان را بیش از یک هزار و زخمی‌ها را بیش از ۱۵۰۰ تن نشان می‌داد.

حوادث طبیعی در افغانستان همواره از مردم آن قربانی می‌‌گیرد، اما این یکی از کم ‌پیشینه‌‌ترین رویدادهای طبیعی است که به این میزان تلفات جانی و مالی در پی داشته است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG