لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۸

جان سوپکو: اطلاعات لازم در مورد خروج امریکا از افغانستان به « سیگار» داده نشده بود


 جان سوپکو سرمفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان
 جان سوپکو سرمفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان

جان سوپکو سرمفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته که وزارت خارجه و اداره توسعه بین المللی ایالات متحده٬ قوانین و مقررات این اداره را نقض کرده و از همکاری با کارکنان (سیگار) ابأ ورزیده اند.

جان سوپکو این اتهامات را در نامه های جداگانه به قانون گذاران، انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا و سمنتا پاور رئیس اداره کمک های توسعه بین المللی امریکا درج کرده است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس پرس گفته که این نامه ها را دیده است.

در گزارش آمده که وزارت خارجه امریکا همکاری با اداره سیگار را رد نکرده، اما شکایت کرده که این اداره برای آنها فُرصت ارائه پاسخ را در ارتباط به این گزارش نداده است.

وزارت خارجه امریکا گفته که گزارش اداره سرمفتش خاص ایالات متحده برای بازسازی افغانستان( سیگار) غیر عادلانه و منفی بوده و به گفته این وزارت گزارش دیدگاه حکومت را در ارتباط به خروج امریکایی ها و به قدرت رسیدن طالبان انعکاس نداده است.

جان سوپکو گفته که در نامه های خود صریح بوده خواستار اقدامات فوری از سوی کانگرس، انتونی بلینکن وزیر خارجه و سمنتا پاور رئیس اداره کمک های توسعه بین المللی امریکا در ارتباط به احیای روند همکاری با دفترش شده است.

ادارهٔ سیگار، وزارت خارجه و اداره کمک های توسعه بین المللی امریکا را به ندادن اطلاعات در باره خروج امریکا در تابستان پارسال از افغانستان متهم کرده است.
ادارهٔ سیگار، وزارت خارجه و اداره کمک های توسعه بین المللی امریکا را به ندادن اطلاعات در باره خروج امریکا در تابستان پارسال از افغانستان متهم کرده است.

به گزارش اسوشتیدپرس، او گفته که دفترش چندین سند و مصاحبه را با مقام های انجام داده که در بی نظمی خروج نیروها و پس از خروج در ماه آگست پارسال٬ تقاضا کرده است.

اما پاسخ چندین ماه به تعویق انداخته شده است.

او گفت که این درخواست ها شامل معلومات در باره تخلیه و اسکان دوباره افغانها بوده و همچنان کمک های بشردوستانه و پرسش ها در باره اینکه آیا کمک های به دسترس طالبان قرار گرفته و یا نه٬ نیز تقاضا شده است.

به اساس گزارش، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا به طور مستقیم به اتهامات نامه های سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان واکنش نشان نداده، اما صدای نارضایتی خود را در مورد گزارش گذشته سیگار بلند کرده است.

در گذشته گزارش ها حاکی از آن بود که خروج نیروها خوب مدیریت نشده و در نتیجه آن سقوط حکومت افغانستان و اردو درست پیشبینی نشده بود.

ندپرایس به خبرنگاران گفت که دیدگاه آنها این است که گزارش انعکاس دهنده نظر وزارت خارجه امریکا نبوده است.

او افزود که سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان در هنگام تهیه گزارش در تلاش برای گرفتن نظر وزارت خارجه امریکا نبود و برای این وزارت فرصت بررسی گزارش را پیش از نشر نداده بود.

XS
SM
MD
LG