لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۳

آمار تازهٔ تلفات ناشی از زلزله در افغانستان منتشر شد


روند کمک رسانی به مناطق زلزله زده نیز ادامه دارد.
روند کمک رسانی به مناطق زلزله زده نیز ادامه دارد.

وزارت مبارزه با حوادث طبیعی طالبان می‌گوید، آمار تلفات زلزلۀ سه‌شنبه شب در ولایت‌های پکتیا خوست و ننگرهار به ۹۹۸کشته و ۷۴۷زخمی رسیده است.

به گفتهٔ این وزارت این آمار نهایی نیست.

این در حالیست که خبرگزاری دولتی باختر در کنترل طالبان به روز پنجشنبه به نقل از رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در پکتیکا تنها تلفات مربوط به ولسوالی‌های گیان و برمل این ولایت را ۱۰۰۰ کشته و بیش ۱۵۰۰ زخمی گزارش داده بود.

محمد نسیم حقانی، سخنگوی وزارت مبارزه با حوادث حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، تلفات ناشی از زلزلۀ سه‌شنبه شب در ولسوالی‌های برمل، نکه و زیروک ولایت پکتیکا به ۹۶۱ کشته و ۶۰۰ زخمی رسیده است.

به گفتهٔ آقای حقانی، در ولسوالی سپیرهٔ خوست ۳۶ تن کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخم برداشتند و در ولسوالی اچین ننگرهار ۱ تن کشته و ۵ تن دیگر زخمی شدند.

"در نتیجۀ زلزلهٔ که در ولایت‌های پکتیکا، خوست و ننگرهار متاسفانه ۹۶۱ هم‌وطن ما به شهادت رسیدند و بیشتر از ۶ الی ۷ صد نفر زخمی شدند، تیم‌های صحی ما هنوز در ساحه کار می‌کنند تا خانهٔ‌ ویران شده را بررسی کنند زخمی و کشته شده ها را بیرون کنند، به کمک زیاد نیاز دارند، مثل مواد خوارکی، غیر خوارکی و داروها، بخشی از کمک ها رسیده اند و بخشی دیگر آن در راه است."

محمد نسیم حقانی سخنگوی وزارت مبارزه یا حوادث طبیعی طالبان افزود، این آمار نهایی نیست.

این در حالیست که خبرگزاری دولتی باختر در کنترل طالبان دیروز به نقل از رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در پکتیکا تنها تلفات مربوط به ولسوالی‌های گیان و برمل این ولایت را ۱۰۰۰ کشته و بیش ۱۵۰۰ زخمی گزارش داده بود.

این حادثه واکنش‌های داخلی و خارجی را در داخل و خارج از افغانستان در پی داشته است.

در یک خبرنامه به نقل از ملاهبت‌الله آخند‌زاده رهبر طالبان نگاشته شده است که او از جامعۀ جهانی، نهادهای خیریه و تمام نهادهای بشری خواست که بخاطر این مصیبت بزرگ از افغانان دستگیری کنند.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان
محمداشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان

محمداشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز در صفحۀ توییتر یک پیام تسلیت نشر کرده و نوشته که از نهادهای خیریۀ جهانی، سازمان‌ها و شهروندان افغانستان می‌خواهد که با خانواده‌های زلزله‌زده کمک کنند و مطابق به فریضۀ دینی و فرهنگ اجتماعی‌شان در کنار یکدیگر ایستاد شوند.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در یک اعلامیه مطبوعاتی وقوع زلزله و خسارات سنگین جانی و مالی ناشی از آن در پکتیکا، خوست و دیگر مناطق کشور را اسفناک خوانده و با خانواده های قربانیان ابراز همدردی کرده است.

عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحۀ ملی
عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحۀ ملی

عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحۀ ملی، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، سفارت امریکا برای افغانستان، یوناما، وزارت دفاع طالبان و شمار زیادی از مقام‌های حکومتی و سیاسی داخلی و خارجی در پیام‌های همدردی‌شان از نهادهای امدادرسان داخلی و خارجی خواستند که به زلزله‌زدگان کمک کنند.

شهباز شریف صدراعظم پاکستان نیز ضمن همدردی با أفغانستان از انجام کمک ها در این بخش با أفغانستان تعهد نموده است.

پاپ فرانسیس هم در مورد زمین لرزه افغانستان صحبت کرده و با قربانیان آن اظهار همدردی کرده است.

شدت این زلزله در چند دهۀ گذشته کم‌پیشینه بوده است.

XS
SM
MD
LG