لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

ایجاد بخش دعوت و ارشاد در پوهنتون های خصوصی نگرانی های را بر انگیخته است


وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان
وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان

شماری از دانشجویان پوهنتون های خصوصی می گویند در پوهنتون های آنان بخش ارشاد و دعوت ایجاد شده که وظیفه اش تطبیق تصامیم وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در این نهاد های اکادمیک است.

بسیاری از دانشجویان اما نگران اند که فعالیت بخش ارشاد و دعوت در پوهنتون‌ها، محدودیت های تازه یی ایجاد کند و زمینه کسب علم و تبادل تجارب علمی بین استادان و دانشجویان و نیز همصنفی‌ها را به چالش بکشد.

صفیه دانشجوی یکی از پوهنتون های خصوصی در کابل است. او نمی‌خواهد نظر به حساسیت موضوع نام پوهنتون اش در این گزارش گرفته شود.

صفیه می‌گوید از یک ماه به این طرف در پوهنتون آنان مدیریت ارشاد و دعوت ایجاد شده که وظیفه آن عملی کردن تصامیم وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان است.

به گفته صفیه تا کنون تمرکز این مدیریت در پوهنتون آنان روی حجاب دانشجویان دختر، جدا سازی صنف‌های دختران و پسران و جای امتحان دختران و پسران بوده است.

او به رادیو آزادی گفت:

" وظایفی که مربوط به همین مدیریت ارشاد و دعوت می شود بیشتر این است که می آیند و تصامیمی که در وزارت امر به معروف گرفته می شود٬عملی می‌سازند فرضا از جمله تصامیمی که گرفته شده بود همین حجاب بود که قبلا در وزارت این تصمیم گرفته شده بود و بالاخره توسط همین مدیریت ارشاد و دعوت پوهنتون به محصلین فهمانده شد که باید یعنی حجاب را بطور کاملش مرعات کنند از جمله تصامیم دیگر شان این بود که باید کردیت‌های ثقافت اسلامی بیشتر شود".

بسیاری از دانش آموزان نگران اند که بخش ارشاد و دعوت اسلامی محدودیت های تازه یی وضع کند
بسیاری از دانش آموزان نگران اند که بخش ارشاد و دعوت اسلامی محدودیت های تازه یی وضع کند


در همین حال عمران خان یک تن دیگر از دانشجویان پوهنتون های خصوصی در افغانستان می‌گوید تا هنوز این مدیریت در پوهنتون آنان ایجاد نشده اما وی نگران است که وجود مدیریت ارشاد و دعوت در محیط‌های اکادمیک سبب به چالش کشیدن فرصت‌های کسب علم و تبادل تجارب علمی دانشجویان و استادان شود.

عمران خان تاکید کرد در شته یی که وی تحصیل می‌کند بیشتر استادانش زن هستند و نیاز به کار گروهی دانشجویان دارد.

"زمانی که این مساله تبلیغ بیاید و یک نفر از طرف طالبان در دانشگاه باشد تمام رفتار و نشست و برخورد شاگردان و اساتید زیر نظر او باشد چه بخواهیم چه نخواهیم تغییرات زیاد میاید مثلا استادان ما بیشتر زن هستند ما کدام مشکل داشته باشیم برویم پیش او استاد خود تا بخواهیم مشکل خود را حل کنیم، از نظر طالبان به نظرم این کار مشکل است".

این درحالیست که وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در مکتوبی که روز پنجشنبه فرستاده شده، به تمام پوهنتون‌های خصوصی دو روز وقت داده تا از اجرآت شان در بخش مدیریت ارشاد و دعوت رسما به آن وزارت گزارش دهند.

بخش دعوت و ارشاد وظیفه دارد تا تصامیم وارت امر به معروف و نهی از منکر را در پوهنتون ها تطبیق کند

احمدی یک تن از استادان پوهنتون‌های خصوصی در کابل نیز می گوید از چندی به این سو ریاست امر به معروف و نهی از منکر وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان تلاش دارد تا باید و نباید هایی بر رفتار دانشجویان، رفت و آمد‌ها و برنامه های پوهنتون‌ها وضع کنند.

"در نهایت امر این‌ها مکتوبی را عنوانی دانشگاه‌های خصوصی صادر کردند که کسی باید بالاخره از طرف ما بیایند در دانشگاه‌ها و برایشان شما باید زمینه را آماده کنید و برایشان دفتر بدهید که امر به معروف و نهی از منکر در این جامعه نظارت دقیقی داشته باشند".

حکومت طالبان درحالی تشکیل مدیریت‌های ارشاد و دعوت را در پوهنتون‌های خصوصی حتمی کرده که در سطح ملی و بین المللی از وضع محدودیت‌ها بر زنده‌گی افغانان به ویژه زنان و دختران از سوی حکومت طالبان انتقاد‌ها و واکنش‌های زیادی مطرح است.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز در آخرین نشست شان به روز پنجشنبه از محدودیت‌های موجود در برابر زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

XS
SM
MD
LG