لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

مسوولان مراکز ترک اعتیاد: با کاهش کمک‌های خارجی ظرفیت تداوی معتادان تا کمتر از نصف پایین آمده است


یکی از مراکز درمان معتادین در ولایت فراه
یکی از مراکز درمان معتادین در ولایت فراه

کاهش تمویل مالی مراکز ترک اعتیاد توسط نهادهای کمک کننده خارجی سبب شده که برنامه های کاهش تقاضا به مواد مخدر در افغانستان متآثر شود.

مسوولان مراکز تداوی معتادان در افغانستان میگویند، هرچند به شمول اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد چندین نهاد تمویل کننده خارجی به آنان تعهد سپرده اند، اما تا حال این نهادها عملاً به آنان کمک نکرده اند.

جانباز از چهار سال به اینسو از مواد مخدر استفاده میکند، وی از شش ماه به اینسو تلاش میکند تا در یکی از مراکز ترک اعتیاد خودش را بستر کند، اما در این مدت به هر دری که زده، جواب رد دریافت کرده است.

" از زمانی که امارت اسلامی آماده نه تنها من که تعداد زیاد معتادان دو – سه بار به کلینیک هشتاد بستر رفتیم، ما را بستر نمی کنند. برای ما میگویند که بودجه ندارند. وقتی میگویم که چرا ندارید، میگویند که در گذشته کشورهای خارجی کمک می کردند و حال مصرف بستر کردن یک نفر اضافی را نداریم."

در گزارش تازه اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد که هفته قبل نشر شد، در آن گفته شده که در حال حاضر حدود (۲۸۰) میلیون تن در جهان به مواد مخدر معتاد اند.

در این گزارش وضعیت معتادان در جهان، به ویژه کشورهای در حال بحران به شمول افغانستان نگران کننده گفته شده و تاکید شده است که دسترسی جوانان و زنان در این کشورها به امکانات تداوی ترک اعتیاد کمتر است.

مراکز درمان معتادین که در گذشته از امکانات خوب برخوردار بود٬ در ماههای اخیر با مشکلات فراوان از جمله نبود امکانات دست و پنجه نرم میکنند
مراکز درمان معتادین که در گذشته از امکانات خوب برخوردار بود٬ در ماههای اخیر با مشکلات فراوان از جمله نبود امکانات دست و پنجه نرم میکنند


محمد امان روفی مسوول برنامه های کاهش آسیب مواد مخدر در مرکز نجات میگوید، کاهش کمکهای خارجی سبب شده که تعداد مریضان داخل بستر آنان به نصف کاهش یابد.

" در سال ۲۰۲۲ یک هزار و پنجصد و پنجاه نفر هدف تعیین کرده بودیم که باید تداوی میشدند، متاسفانه به دلیل نبود بودجه کافی پروژه ما معطل شد، فقط یک ماه باقی مانده و ما نتوانستیم به هدف خود برسیم. حال (۵۹۱) نفر آماده تداوی استند، متاسفانه که ما پول نداریم."

یافته های سازمان ملل متحد نشان میدهد که میزان استفاده از مواد مخدر کیمیاوی از سوی زنان افزایش یافته است.


در گزارش تازه اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد گفته شده که از میان هر دو معتاد مواد مخدر کیمیاوی یا (NDMA) در جهان، یک تن آن زن است، اما میزان دسترسی زنان به خدمات صحی به پایین ترین حد آن رسیده است.

داکتر شایسته حکیم مسوول کلینیک تداوی زنان و اطفال معتاد در کابل میگوید، بر علاوه کاهش خدمات به معتادان داخل بستر، چند ماه شده که کارمندان آنان معاش نگرفته و با مشکلات جدی اقتصادی روبرو اند.

" وضعیت اقتصادی مراکز فوقالعاده خراب است، بخش کاهش تقاضا کاملاً از سوی جامعه جهانی و نهادهای تمویل کننده فراموش شده، هرچند سازمان صحی جهان، از پارلمان اروپا و از (UNODC) به مرکز ما آمدند و وعده دادند که در بخش پرداخت معاش کارمندان همکاری میکنند، زیرا چهار ماه میشود که معاش شان پرداخته نشده، مواد غذای مریضان کاهش یافته، ولی به وعدههای شان عمل نشده است."

نگرانی سازمان ملل متحد از کاهش دسترسی معتادان به خدمات صحی در حال است که از میان بیش از هشتاد مرکز تداوی معتادان در افغانستان، در (۹) ماه گذشته بیش از چهل مرکز آن به دلیل نبود بودجه مسدود شده است.

بر بنیاد معلومات مراکز ترک اعتیاد، تعداد چشمگیر کارمندان با تجربه و متخصصان این مراکز در ماههای اخیر به دلیل عدم دریافت معاش ماهوار ترک وظیفه کرده و یا به خارج از افغانستان رفته اند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG