لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۱

تام ویست و امیرخان متقی دو روز پی در پی در دوحه دیدار کردند


تصویر آرشیف: امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در دیدار با تام ویست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان
تصویر آرشیف: امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در دیدار با تام ویست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان

وزارت خارجۀ طالبان می گوید که امیرخان متقی سرپرست این وزارت و تام وِست نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان به روز های چهارشنبه و پنجشنبه در دوحه پایتخت قطر دیدار کردند.

حافظ احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان به رادیو آزادی گفت که متقی در این دیدار از امریکا خواست که سرمایۀ منجمد شدۀ افغانستان را آزاد و تحریم ها بر طالبان را دُور کند.

او به ادامه افزود:

«وزیر امور خارجه گفت که به جای فشار بر حکومت جدید اسلامی افغانستان راه همکاری و تعامل مثبت در پیش گرفته شود تا بتوانیم پیشرفت داشته باشیم.»

امریکا در بارۀ این دیدار هنوز چیزی نگفته است اما پیش از این وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته بود که یک هیئت امریکایی به ریاست تام وِست در دوحه با مقام های طالبان ملاقات خواهد کرد.

یک سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفته بود که واشنگتن روی علایقش در افغانستان از جمله مبارزه با دهشت افگنی، ثبات اقتصادی و موضوع حقوق بشری و بازگشایی مکاتب متوسطه و دختران در این کشور تمرکز دارد.

او افزوده که این اهداف با دنبال کردن "سیاست انزوا" حاصل نمی شود اما به گفتۀ وی هیچ کدام از این تعاملات نباید به عنوان مشروعیت بخشیدن به طالبان تلقی شود.

وزارت خارجۀ طالبان گفته است که امیرخان متقی با اشاره به نگرانی هایی امریکا گفته است که حکومت طالبان به تعهداتش پایبند است و به کسی اجازه نمی دهد که از خاک افغانستان بر ضد کشورهای دیگر استفاده کند.

امیرخان متقی همچنان از کمک مالی امریکا با زلزله زدگان در افغانستان سپاسگزاری کرده است.

انتونی بلینکن وزیر خارجهٔ امریکا به تازگی اعلام کرد که ایالات متحده با زیان دیدگان زلزله در افغانستان حدود ۵۵ میلیون دالر کمک میکند.

XS
SM
MD
LG