لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۷

رینا امیری: جامعه بین المللی باید موقف قوی برای حفظ حقوق افغان‌ها اتخاذ کند


 رینا امیری نماینده خاص امریکا برای حقوق بشر٬ زنان و دختران أفغان
 رینا امیری نماینده خاص امریکا برای حقوق بشر٬ زنان و دختران أفغان

رینا امیری نماینده خاص امریکا برای حقوق بشر٬ زنان و دختران أفغان می گوید، با برخی از شرکای امریکا به شمول فرستاده اتحادیه اروپا برای أفغانستان در قطر ملاقات نموده و در مورد وضعیت افغانها٬ به ویژه زنان٬ صحبت کرده است.

وی گفته است که این ملاقات به خاطری صورت گرفت تا اطمینان بدست آورد که جامعه بین المللی یک موقف قوی، متحد و اصولی را در برابر حقوق زنان، مردمانی که در أفغانستان به خطر رو به رو اند و همچنان حقوق همه افغانها اختیار کند.

خانم امیری در باره چگونگی چنین موقف جزئیات بیشتر ارایه نکرد، اما پیش از این شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تقاضا کرده بود که باید به وضعیت زنان و اقلیت ها در أفغانستان توجه شود و نیاز است تا در این باره گام های عملی برداشته شود.

در این حال، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دیروز دوشنبه در یک تویتی گفته که نشست اضطراری را روز جمعه اول ماه جولای برگزار می کند و روی حقوق زنان و دختران أفغان بحث می نماید.

این نشست در جریان پنجاهمین اجلاس این شورا برگزار می شود.

از زمان تسلط دوباره طالبان به قدرت در افغانستان٬ زنان با محدودیت های فراوانی رو به رو شده اند
از زمان تسلط دوباره طالبان به قدرت در افغانستان٬ زنان با محدودیت های فراوانی رو به رو شده اند

از زمانیکه طالبان در افغانستان به قدرت رسیده اند، بر کار و بار، آموزش ، سفر و فعالیت های اجتماعی زنان افغان محدودیت وضع کرده اند.

این مساله واکنش جامعه جهانی و مدافعان حقوق بشر را برانگیخته است.

به سلسله این فشار ها بر زنان، حلیم فدایی یک مقام حکومت پیشن أفغانستان در تویتی از کشته شدن نوریه یک کارمند سابق ولایت خوست خبر داده است.

حلیم فدایی در دوران حکومت پیشین٬ در چهار ولایت به عنوان والی کار کرده است.

او می گوید که طالبان نخست این زن را از وظیفه اش برکنار کردند وسپس اداره استخبارات محل او را احضار کرده و تهدید نموده است.

حلیم فدایی
حلیم فدایی


آقای فدایی نا وقت روز دوشنبه در پاسخ به سوالی که ادعا کشته شدن خانم نوریه توسط طالبان تا چه حد موثق است، به رادیو آزادی گفت:

«پنج منبع به من راپور داده اند که همه آنها موثق اند. مردمانی که به من گفته اند هم خیلی مردم با اعتبار و دقیق اند.»

شماری از فعالان مدنی و افسران پیشین حکومت افغانستان از ده ماه به این طرف بازداشت و ناپدید شده اند

آقای فدایی در جریان سخنان خود به رادیو آزادی تاریخ دقیق کشته شدن این خانم را بیان نکرد، اما افزود که خانواده این زن مدت طولانی قتل نوریه را مخفی نگهداشته بود.

طالبان در باره رشته تویت های آقای فدایی تا کنون واکنش نشان نداده اند.

اگر چه این دشوار است تا چنین ادعا را به طور مستقل تأیید کرد، اما از زمان حاکمیت طالبان در أفغانستان گروه های مدافع حقوق بشر، از کشته شدن ده ها تن به شمول اعضای نیروهای امنیتی پیشین و فعالان مدنی خبر داده اند.

اما طالبان اکثرآ این ادعا ها را رد کرده می گویند که رهبر آنها فرمان عفو کارکنان حکومت پیشین را اعلام کرد و هیچ کسی به طور عمدی کشته نمی شود.

آنها می گویند، شاید تعدادی در روز های اول حاکمیت آنها از روی انتقام این کار را کرده باشند.

XS
SM
MD
LG